Zou Thrasio jouw bedrijf willen overnemen?

Nederland en België tellen een enorm aantal succesvolle online ondernemingen of e-commerce bedrijven. Heel wat van die ondernemers zien zich na verloop van tijd met dezelfde problemen geconfronteerd. De eerste belangrijke mijlpalen, een ton en zelfs een half miljoen omzet, worden vaak wel bereikt, maar daarna wordt het moeilijk. Vroeg of laat stoten webwinkels onvermijdelijk op de grenzen van hun mogelijkheden. De sky is in de praktijk niet altijd de limit. Tussen droom en werkelijkheid schuilen vele praktische bezwaren.

Nederlandse en Belgische e-commerce bedrijven hebben niet zelden moeite om echt op te schalen en voet aan grond te zetten in andere markten dan de Benelux. Dat heeft vooral te maken met het feit dat kleine en middelgrote ondernemingen niet kunnen opboksen tegen de schaalvoordelen van de grote jongens op het gebied van logistiek, administratie en marketing.

Het zogenaamde Thrasio-model bracht een ware revolutie teweeg op het gebied van e-commerce en marketplaceverkopers. Met dit uit Amerika overgewaaide concept kunnen ook kleinere online verkopers uitgroeien tot een miljoenen business, zonder zelf ook maar een eurocent extra te moeten investeren.

Wat is het Thrasio model?

Tegenwoordig heeft iedereen in het e-commerce wereldje het over Thrasio. Wat is er zo bijzonder aan deze startup die op amper enkele jaren tijd is uitgegroeid tot een echt business model? Carlos Cashman (die naam alleen al) en Joshua Silberstein richtten het bedrijf op in 2018. De onderneming houdt zich voornamelijk bezig met het overnemen van verkopers op Amazon.

Thrasio biedt deze online verkopers een uitweg door de inkoop, marketing, distributieketen, klantenservice en andere bedrijfsprocessen op te schalen. Hun business model focust op consumentengoederen met een brede selectie aan merken en producten.

Deze formule bleek zo succesvol dat er ondertussen verschillende growth/schaal partijen hun voorbeeld volgden. In Nederland is er bijvoorbeeld Dwarfs, met de ambitie om de volgende jaren 50 tot 60 webshops op Bol.com of Amazon op te kopen.

Hoe werkt Thrasio concreet?

Deze growth bedrijven werken allemaal volgens het principe van ‘ondernemerschap door overname’, eerder dan een e-commerce bedrijf van nul uit de grond te stampen. Eerst treden ze op als investeerder door bestaande bedrijven op te kopen. Eenmaal de overdracht afgerond is, nemen ze de rol van ondernemer op zich en tillen ze het overgenomen bedrijf tot een hoger niveau.

De overname zelf kan verschillende vormen aannemen, van een gedeeltelijke overname van aandelen tot een volledige acquisitie. Eenmaal de juridische details van de transactie in kannen en kruiken zijn, is het zaak om zo snel mogelijk te beginnen opschalen.

Wat zijn de voordelen van deze growth/schaal partijen?

Je online bedrijf verkopen aan een growth/schaal partij als Thrasio is veel meer dan alleen maar een vette cheque opstrijken.

Kosteloos opschalen
Als e-commercebedrijf droom je er natuurlijk van om internationaal door te breken. Opschalen kost echter geld. Veel geld. Als eenmanszaak of mkb heb je die middelen niet en je wil jezelf ook niet in de schulden stoppen om kost wat kost over de grens te verkopen. Dankzij de overname door een growth/schaal partij surf je mee op de logistieke middelen van een grote marktspeler.

Administratieve rompslomp
Online verkopen in andere landen brengt ook een heleboel administratieve rompslomp met zich. Zelfs met een fulfillment center onder de arm, zijn er altijd juridische en fiscale bekommernissen die internationaal handel drijven bemoeilijken. En dat is er met de Brexit niet makkelijker op geworden, en dan hebben we het nog niet gehad over verkopen in pakweg de Verenigde Staten. Ook hier kan je terugvallen op de geoliede machine van een wereldwijde verkoper.

Kapitaalkrachtige wederpartij
Een webwinkel van een zekere omvang verkopen, doe je niet aan de eerste de beste. De afzetmarkt van kopers van grotere online winkels is beperkt tot een select groepje van grote spelers. Je wil ook niet afhankelijk zijn van een potentiële koper die eerst nog een lening rond moet zien te krijgen. Het voordeel van investeerders à la Thrasio is dat ze over een onuitputtelijke bron van kapitaal beschikken, waardoor de transactie snel beklonken is.

Percentage of deelneming in de winst
Bij een gewone verkoop passeer je als ondernemer slechts een keer langs de kassa. Als bedrijfsleider heb je dus later niet zoveel aan de schaalvoordelen die de overname van jouw bedrijf oplevert. Bij de verkoop aan een growth partij wordt, al of niet bovenop een vaste verkoopprijs, meestal voorzien in een winstdeelneming of een percentage van de winst in de toekomst. Zo blijf je, zonder daar zelf ook maar iets voor te moeten doen, een leven lang de vruchten plukken van jouw idee!
 

Komt jouw e-commerce in aanmerking voor een overname à la Thrasio?

Om in aanmerking te komen voor een overname door zo’n growth/schaalpartij moet je als e-commerce bedrijf natuurlijk wel al iets bewezen hebben. De voorwaarden voor een overname verschillen weliswaar van investeerder tot investeerder, maar toch kunnen we enkele belangrijke aandachtspunten onderscheiden:

  • Omzet. Hoewel er niet echt een minimumomzet geldt, zijn online bedrijven met een omzet tussen de 500.000 euro en 10 miljoen euro het meest in trek.
  • Online reputatie. Je e-commerce bedrijf moet verder een goede online reputatie hebben en een zekere autoriteit in de markt genieten. Die online reputatie wordt vaak afgemeten aan de hand van consequent goede recensies.
  • Productkwaliteit. Verkopers van echte consumentengoederen, die niet zo vaak geretourneerd en/of gerepareerd moeten worden, maken het meeste kans op een overname.
  • Organische zichtbaarheid. Ook naar de zichtbaarheid van de producten in de zoekmachines wordt gekeken. Bij traditionele webshops speelt de SEO performance in Google een grote rol. Of indien het gaat om een Bol.com of Amazon verkoopaccount: hoe vindbaar zijn de producten in de interne zoekresultaten van deze e-commerce giganten? Growth partijen zijn vooral geïnteresseerd in e-commerce die op organische wijze veel verkeer aantrekt, door de kwaliteit van de producten en positieve recensies die daarbij horen.

E-commerce verkopen via OvernameAdvies

Een overname door een investeerder met diepe zakken als Thrasio is voor jouw e-commerce bedrijf misschien nog niet meteen aan de orde. Dat neemt niet weg dat veel online bedrijven waardevol en perfect verkoopbaar zijn. De markt van het opkopen van kleinere e-commerce bedrijven ligt nog helemaal open en ook jij kunt hiervan profiteren.

OvernameAdvies kan bogen op een decennialange ervaring in het verkopen van (online als offline) bedrijven. Onze overnamespecialisten begeleiden de verkoop van A tot Z, van de voorbereiding, het te koop zetten en de promotie, tot onderhandelen en de uiteindelijke transactie.

Of het nu gaat om de verkoop van een eenvoudige eenmanszaak, een afzonderlijke Bol.com verkoopaccount of Amazon-verkoopaccount of een hele BV, OvernameAdvies staat ondernemers bij met raad en daad.

Uitgangspunt daarbij is een juridisch sluitende deal met de beste prijs en condities. Uniek is dat OvernameAdvies zijn diensten aanbiedt volgens het no cure no pay-principe. Zo ben jij als hardwerkende ondernemer altijd verzekerd van de hoogste verkoopprijs voor jouw e-commerce bedrijf!

Overweeg jij verkoop? of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake