Kan je een Amazon FBA account verkopen?

Fulfilment by Amazon (FBA) is een steeds populairder wordende manier om online geld te kunnen verdienen. Het enorme netwerk en bereik van Amazon wordt op deze manier gebruikt door zogenaamde verkopersaccounts. Een soort shop-in-shop eigenlijk, waarbij je als webshop vindbaar bent binnen de omgeving van Amazon. Wanneer ook de voorraad en orderafhandeling volledig aan Amazon wordt uitbesteed wordt dat ‘Fulfilment by Amazon’, oftewel FBA genoemd. In de ons omringende landen hebben dit soort verkoop accounts al een enorme vlucht genomen, maar ook in Nederland wordt dit steeds populairder.

Een veelvoorkomende vraag die daarbij ontstaat is: kan je een Amazon FBA account, net zoals een reguliere webshop, ook verkopen? Het antwoord: Ja, een Amazon FBA account is overdraagbaar en te verkopen. Sterker nog, er zijn grote kopers die veel van deze accounts opkopen en bundelen om zo synergie te creëren. Toch zijn er veel omstandigheden die invloed hebben op de waarde van je FBA account. Dit zijn de meest belangrijke onderdelen:

1 - De verschillende typen Amazon FBA accounts

Om te bepalen hoe aantrekkelijk jouw Amazon FBA account is, is het goed om te begrijpen in welke categorie jouw account valt. Er zijn grofweg drie categorieën te onderscheiden:

  • Resellers
  • Private label verkopers
  • Verkopers van eigen producten

Amazon FBA resellers

Het concept van een reseller is simpel: je koopt producten in tegen een inkoopprijs en verkoopt ze tegen een retailprijs. De marge die je maakt is je bruto winst. Hoewel dit de meest laagdrempelige manier is om op Amazon te verkopen en het goed mogelijk is om een behoorlijke winst te maken, is deze vorm van een FBA account het minst aantrekkelijk voor kopers. Dat komt, omdat de markt van resellers betrekkelijk volatiel is. Er is veel concurrentie en concurrentie voordeel berust vaak voor een belangrijk deel op een lagere verkoopprijs. Bovendien moeten alle artikelen ingekocht worden. En hoewel dat nu wellicht tegen een gunstige prijs kan, is er vaak geen garantie dat dit in de toekomst ook zo is. Tot slot heb je als verkoper geen eigendom van voorraad. De koper koopt in feite toegang tot jouw FBA verkoop account.

Dat dit de minst interessante FBA vorm is om te kopen, wil niet zeggen dat er geen kopers te vinden zijn. Je kan je reseller account extra aantrekkelijk maken door bijvoorbeeld een grote schare terugkerende klanten te creëren en door exclusieve afspraken te maken met leveranciers, waardoor een koper meer zekerheid over de continuïteit heeft.

Private label verkopers

De producten zijn weliswaar niet uniek, maar jouw merk is dat wel. Net als bij een reseller account koop je producten in bij een leverancier en verkoop je de producten met marge. Nu heb je de producten echter jouw eigen merknaam meegegeven. Omdat er ook binding bestaat van klanten met het merk en omdat het merk potentieel een waarde vertegenwoordigt, is dit een interessant FBA model voor kopers.

Verkopers van eigen producten

Anders dan bij private label verkopers, verkoop je nu niet alleen onder je eigen merk. Ook de producten die je verkoopt zijn van jou. Dit is voor potentiële kopers van een FBA account de meest waardevolle vorm. De producten zijn immers uniek en bewezen, er bestaat ongetwijfeld concurrentie, maar jouw product is door de combinatie van de kwaliteit en de merknaam onderscheidend. In combinatie met andere succesfactoren van jouw FBA account kan deze vorm tot de beste prijs voor jouw account zorgen.

2 - De leeftijd van je FBA account

Hoe langer jouw Amazon FBA account zich heeft bewezen, hoe meer die waard is. Wanneer je minder dan een jaar succesvol gedraaid hebt, is dat voor een potentiële koper natuurlijk een groter risico dan wanneer je al enkele jaren bewezen hebt een goed draaiend verkoopaccount te zijn.

3 - De netto winst

Uiteraard moet je weten hoe jouw FBA account presteert, voordat je die kan verkopen. In de regel wordt door een koper een multiplier toegepast op de jaarlijkse nettowinst. Hoe hoger die is, hoe hoger het bod van de koper kan zijn.

Hoe bepaal je de waarde van je Amazon FBA account?

De waarde van een Amazon FBA account wordt dus grofweg bepaald door de nettowinst te vermenigvuldigen. In het bepalen van de nettowinst, houd je alleen rekening met de kosten en inkomsten die direct aan je verkoopaccount gelieerd zijn. De kosten van het inkopen van de producten neem je bijvoorbeeld wel mee, maar je lease auto - die je niet gebruikt om je account mee te runnen - neem je niet mee.

Benieuwd wat jouw Amazon FBA account waard is?   

Bereken waarde

Hoe groot de multiplier is hangt van veel verschillende omstandigheden af, waaronder de verkoopvorm (reseller, white label of eigen producten), leeftijd van de shop en aantal kopers. Maar om een idee te krijgen van de waarde van jouw FBA account kan je een gemiddelde multiplier van drie aanhouden. Dat betekent drie maal de nettowinst. Maakt jouw FBA account een jaarlijkse nettowinst van 100.000 EUR, dan kan je door middel van een snelle berekening van 3 x 100.000 EUR = 300.000 EUR een idee krijgen van de potentiële verkoopwaarde. De voorraad - als die er is - wordt vaak tegen kostprijs en bovenop de verkoopwaarde overgenomen.

Je Amazon FBA account verkopen via OvernameAdvies

Ook verkopers van een Amazon FBA account kunnen terecht bij OvernameAdvies. De experts van OvernameAdvies hebben ruime ervaring met de verkoop van verschillende typen webshops, waaronder ook verkoop accounts op platformen zoals Amazon.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake