Bedrijf verkopen

Overweeg je om jouw bedrijf te verkopen? OvernameAdvies.nl kan je het volledige proces ondersteunen op verschillende serviceniveaus.  In alle gevallen starten we graag met een vrijblijvende intake ter oriëntatie. Jij leert onze adviseurs dan kennen, en wij krijgen een beeld van de ondernemer achter het bedrijf. In de meeste gevallen kunnen we je gelijk een indicatie geven van de bedrijfswaarde.

Om deze intake in te plannen stuur je ons een bericht of je klikt hiernaast op de button ‘Start direct’.

HOME/ 

Doe de gratis intake:
"Bedrijf Verkopen"

Doe een korte online intake en we vertellen je waar je staat en wat te verbeteren.
Inventarisatie
Aandachtspunten
Overname-advies Score*

*) Deze geeft op een schaal van 0 tot 100 aan hoe klaar je bent voor een verkoop van je bedrijf!


Stap voor stap jouw bedrijf verkopen

Via OvernameAdvies.nl verkoop jij samen met onze overnameadviseurs jouw bedrijf. Indien gewenst kan je een deel zelf doen (Optie 1 > Managed Listing) waardoor wij efficient en goedkoop de verkoop van jouw bedrijf kunnen realiseren. Noem ons de "Makelaarsland" onder de overnameadviseurs!

Op onze website kan je zelf ter oriëntatie alvast een aantal eerste stappen zetten. Om die reden benadrukken we graag nog eens dat wij nooit iets live zullen zetten en nooit een vervolgstap zullen nemen zonder jouw uitdrukkelijke toestemming. Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen? Neem dan even contact op: 020-7601999.

Hoe werkt het platform en hoe maak jij er optimaal gebruik van?

Iedere bedrijfsovername valt in te delen in 5 verschillende fases. Op basis hiervan is onze dienstverlening ook ingericht: de eerste fase bestaat uit de oriëntatie en de voorbereiding. Deze start je met een digitale of telefonische intake. Tijdens deze eerste kennismaking lichten we je vrijblijvend het proces en de kans op een succesvolle deal toe. Een eerste indicatie van de bedrijfswaarde zal hier ook onderdeel van uitmaken (uiteraard hebben we dan vooraf wel wat aanvullende gegevens nodig). 

Ga je liever eerst zelf aan de slag? Geen probleem: start dan met de online bedrijfswaarde tool. Een eenvoudige versie vind je op onze homepage, een meer uitgebreide versie vind je na registratie terug in je account op onze website. Beide applicaties zijn gratis te gebruiken en geven een prima eerste indicatie van de mogelijkheden.

Zodra jij goed bent voorgelicht en voor jezelf de keus voor verkoop hebt gemaakt, start de de samenwerking met OvernameAdvies.nl. Vanaf dat punt zullen we de rest van het proces (de overige 4 fasen: van publicatie tot en met bedrijfsoverdracht) samen doorlopen, waarbij je naar keuze meer zelf doet of ons meer laat doen.

De OvernameAdvies Intake

Voordat je begint is het belangrijk om altijd eerst de belangrijkste overwegingen op een rij te zetten. De digitale intake van OvernameAdvies.nl is daar het middel voor. In een reeks vragen maken we een inschatting van jouw situatie en stellen we een gerichte aanpak voor jouw bedrijfsovername voor. Aan de hand hiervan is het mogelijk om te wachten, aan de slag te gaan met een actieplan ter voorbereiding van de bedrijfsverkoop of het verkooptraject in gang te zetten. 

Om direct te starten met deze intake klik je rechts bovenaan deze pagina op de module 'Doe de gratis intake'. 

De pakketten waar je uit kan kiezen

Wij bieden verschillende manieren aan waarop je samen met ons jouw bedrijf kunt verkopen. Bekijk hieronder welke wijze het beste bij jouw wensen aansluit:

Managed Listing

Je wordt ondersteund in het gebruik van OvernameAdvies.nl door een van onze overnameadviseurs.
2000 + 3%
  • Persoonlijke intake via Zoom
  • Bedrijfswaardering
  • Anoniem profiel opstellen
  • Verificatie van kopers
  • Geheimhoudingsplicht kopers
  • Marktonderzoek
  • Profiel promotie (intern/extern)
  • Verkoopmemorandum samenstellen
  • Beheer koperscontacten
  • Management verkoopproces (t/m biedingen)
  • ​​​​​​Aanwezigheid bij kennismakingsgesprekken
  • Management verkoopproces (t/m verkoop)
  • LOI template
  • Ondersteuning tijdens due diligence
  • Verkoopcontract template
  • Ondersteuning bij overdracht

Start direct

Premium matching

Je besteedt het verkoopproces uit aan OvernameAdvies.nl en onze adviseurs zijn in de lead bij de verkoop van jouw bedrijf.
Offerte
  • Persoonlijke intake op kantoor
  • Bedrijfswaardering
  • Anoniem profiel opstellen
  • Verificatie van kopers
  • Geheimhoudingsplicht kopers
  • Marktonderzoek
  • Profiel promotie (intern/extern)
  • Verkoopmemorandum samenstellen
  • Beheer koperscontacten
  • Management verkoopproces (t/m biedingen)
  • ​​​​​​Aanwezigheid bij kennismakingsgesprekken
  • Management verkoopproces (t/m verkoop)
  • Opstellen LOI
  • Ondersteuning tijdens due diligence
  • Opstellen verkoopcontract
  • Ondersteuning bij overdracht

Start direct



 

Optie 1: Samen doen ("Managed Listing")

Wanneer je een deel van het werk zelf kan en wil doen, kunnen wij een voordeliger traject aanbieden waarbij wij je ondersteunen maar er ook het een en ander van jou wordt verwacht. Het gaat dan vooral om de activiteiten die tijdsintensief zijn en waarvan wij inmiddels weten dat veel verkopers goed in staat zijn om deze zelf uit te voeren. In het bovenstaande overzicht zie je precies wat wel en wat niet onder onze dienstverlening valt binnen dit pakket.

De optie "Samen doen" is vooral geschikt voor bedrijfsverkopen met een maximale dealwaarde tot €1mln. 

Om gebruik te maken van deze optie start je met de digitale intake. Vervolgens nemen wij z.s.m. contact op om jouw situatie samen door te nemen. Goed om te weten: onze succesfee is op basis van no cure no pay. Dus verkoop je jouw bedrijf niet, dan hoef je deze fee ook niet te betalen.

Optie 2: Laten doen ("Premium Matching")

Wanneer je kiest voor de optie "Laten doen" dan zullen onze overnameadviseurs jouw bedrijfsverkoop van A tot Z begeleiden en je daarbij zoveel als mogelijk ontzorgen. In het bovenstaande overzicht zie je precies wat er onder deze dienstverlening valt. Uiteraard is er overleg bij alle belangrijke beslismomenten en blijf je zelf altijd in control.

De dienstverlening die valt onder de optie "Laten doen" bieden we primair aan voor bedrijfsverkopen met een verwachte dealwaarde vanaf €1mln.

Om gebruik te maken van deze optie start je tevens met de digitale intake (uiteraard kan je ook een 'bel me terug' verzoek achterlaten, of ons een email sturen. Maar met de digitale intake hebben we direct de eerste gegevens van je bij de hand). Vervolgens maken wij graag kennis met je tijdens een (vrijblijvend) gesprek bij ons op kantoor of indien gewenst via Zoom. Het "Laten doen" traject is het meest intensief en heeft de hoogste succes ratio.

Alternatief: Aanpak op maat

Mocht jouw overname niet in onze standaardpakketten passen, dan zijn we uiteraard in staat om je een aanbod op maat te doen. Neem hiervoor contact op en we overleggen graag verder met je. 

Gaat je interesse uit naar een enkele stap in het overnameproces? Kijk dan bij de overname-apps. Hier kunnen (ervaren) gebruikers zelf aan de slag met verschillende tools.

Eerst weten wat je bedrijf waard is?   

Bereken waarde
 

Het proces wanneer jij je bedrijf gaat verkopen

Om je alvast een indruk te geven van het proces dat we gezamenlijk doorlopen wanneer de keuze is gemaakt om jouw bedrijf te verkopen, hebben we het overnameproces hieronder op hoofdlijnen uitgewerkt. Natuurlijk is iedere bedrijfsverkoop weer anders, en daar zullen we altijd op anticiperen, maar op hoofdlijnen vormen de vijf onderstaande fases de kern van ieder overnameproces:
 

1. Bedrijfsverkoop voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk! Ook als je je alleen nog aan het oriënteren bent, is het verstandig om alvast na te denken over de inrichting van deze fase. In de praktijk zie je dat voor deze fase enkele maanden (eigenlijk te kort) tot een  jaar of zelfs meer wordt genomen. In de voorbereiding maak je je bedrijf stap voor stap klaar voor een verkoop. De focus ligt hier vaak op het onafhankelijk maken van het bedrijf van de ondernemer en op de optimalisatie van de resultaten. In deze fase is het verstandig om een bedrijfswaardering uit te (laten) voeren en te starten met het opstellen van een verkoopmemorandum. Dit memorandum kan gezien worden als de verkoopbrochure van jouw onderneming en het is belangrijk hier de tijd voor te nemen. Wanneer je gebruikt maakt van een overnameadviseur, dan wordt deze stap uiteraard uit je handen genomen!

2. Bedrijf te koop zetten

Zodra je besloten hebt dat jouw bedrijf te koop komt en de voorbereidingen zijn getroffen, dan is het tijd om dit bekend te maken. Vrijwel alle verkopers van een bedrijf willen dit om begrijpelijke redenen anoniem doen, en ons overnameplatform is dan ook zo ingericht: nadat wij een verkoopprofiel voor je hebben opgesteld, zullen wij deze selectief onder de aandacht brengen van de beste kandidaat-kopers. Dat gebeurt altijd op anonieme basis. Wij handelen alle koperscontacten af tot en met het moment dat deze concreet worden. Jouw anonimiteit blijft gegarandeerd omdat er via ons systeem een geheimhoudingsverklaring is getekend! 

3. Promoten verkoopprofiel

Buiten ons eigen netwerk zullen we uiteraard ook kandidaat-kopers benaderen die je zelf aandraagt: In de nodige gevallen wordt een bedrijf verkocht aan iemand die de verkoper al kent. Maar je wilt meestal niet onder je hele netwerk onder de aandacht brengen dat je te koop staat. Jij geeft in ons systeem aan wie je als potentiële kopers ziet en wij benaderen deze partijen telefonisch voor je (uiteraard op basis van anonimiteit). Geïnteresseerde partijen tekenen via ons platform een geheimhoudingsverklaring en weten pas na jouw expliciete goedkeuring dat de te koop staande onderneming jouw bedrijf is. 

4. Onderhandelen met kopers

Vrijwel ieder bedrijf dat via ons te koop wordt gezet trekt de nodige reacties. Het is belangrijk om deze reacties goed te beheren, ook afwijzende reacties zijn interessant om op te volgen: er zitten vaak lessen in voor het verdere verloop van jouw verkoopproces. De positieve reacties zijn belangrijk om snel op te volgen en om zo duidelijk en transparant mogelijk naar te zijn. In deze fase geven we de echte geheimen van de smid natuurlijk niet vrij, maar wees zo open als je kan: kopers hebben een enorme informatie achterstand en zullen zich hier onzeker over voelen: het is belangrijk om aan dat gevoel tegemoet te komen. In onze ervaring is het verstandig om geïnteresseerde kopers zo snel mogelijk uit te nodigen voor een (telefonische) kennismaking. Beide partijen weten dan snel wat voor een vlees ze in de kuip hebben en hoeveel tijd en energie er in het contact moet worden gestoken. Heb je erg veel reacties gehad? Overweeg dan om geïnteresseerden een indicatief bod te laten uitbrengen op basis van het memorandum. Je gaat dan alleen in gesprek met de serieuze partijen.

Zodra er een akkoord is over de prijs en de condities, teken je z.s.m. een intentieverklaring (ook wel 'Letter of Intent' of kortweg 'LOI').  Deze overeenkomst teken je voorafgaande aan de due diligence: het (boeken)onderzoek dat kopers uitvoeren voordat de definitieve overeenkomst wordt getekend.

5. Bedrijf verkopen en overdragen

Na het tekenen van de overnameovereenkomst start een belangrijke en ook wel emotionele periode: je gaat jouw bedrijf overdragen aan een ander. Om deze fase goed en zonder strubbelingen te doorlopen, is het belangrijk dat in de overeenkomst al goed is uitgewerkt wat de koper nog van jou mag verwachten in deze fase. Denk aan het type werkzaamheden, het aantal uren en de termijn. Als verkoper kan je deze overdracht goed voor te bereiden door te zorgen dat het bedrijf zelf ook echt klaar is voor de overdracht. Een goed uitgewerkt overdrachtsdocument met de belangrijkste bedrijfsprocessen, personeelsinformatie en contactgegevens van de belangrijkste leveranciers en klanten kan hierbij enorm van waarde zijn. Vaak scheelt zorgvuldige documentatie veel tijd voor jou als verkoper. Bovendien maak je er een goede eerste indruk mee bij de nieuwe eigenaar! 
 

Start direct met de gratis intake