Bouwbedrijf verkopen

Overweeg je om jouw bouw- of aannemingsbedrijf te verkopen? OvernameAdvies.nl kan je het volledige proces ondersteunen op verschillende serviceniveaus.  In alle gevallen starten we graag met een vrijblijvende intake ter oriëntatie. Jij leert onze adviseurs dan kennen, en wij krijgen een beeld van de ondernemer achter het bedrijf. In de meeste gevallen kunnen we je gelijk een indicatie geven van de bedrijfswaarde.

Om deze intake in te plannen klik hiernaast op ‘Start direct’. We stellen je dan eerst een paar vragen om alvast je bedrijf te leren kennen!

HOME/ 

Doe de gratis intake:
"Bedrijf Verkopen"

Doe een korte online intake en we vertellen je waar je staat en wat te verbeteren.
Inventarisatie
Aandachtspunten
Overname-advies Score*

*) Deze geeft op een schaal van 0 tot 100 aan hoe klaar je bent voor een verkoop van je bedrijf!


Hoe een bouwbedrijf kopen of verkopen? Waardebepaling en tips voor de beste overnamedeal

Na je jaren letterlijk in het stof gewerkt te hebben in de bouw, ben je klaar voor een volgende fase in het leven. Misschien ga je wel op pensioen of ga je je geluk beproeven in een andere sector? Hoe dan ook ben je hier beland, omdat je erover nadenkt om je bouwbedrijf te verkopen en dat wil je natuurlijk goed doen. Dat betekent dat je de beste prijs wil voor je onderneming en dat je een koper kiest die het best gepositioneerd is om het succes van je aannemingsbedrijf verder te zetten.

Hoewel de koop-verkoop van een bouwbedrijf in vele opzichten hetzelfde verloopt als bij elk ander bedrijf, zijn er toch enkele belangrijke dingen om extra in de gaten te houden. Ontdek in deze hulpgids enkele tips om de overname van een aannemersbedrijf in de beste omstandigheden voor te bereiden, om uiteindelijk de beste overnamedeal uit de brand te slepen.

Hoeveel is jouw bouwbedrijf waard?

De vraag van één miljoen is natuurlijk: Hoeveel is jouw bouwbedrijf waard? De meest gebruikte methode om snel de waarde van een onderneming te berekenen, is de zogenaamde EBITDA multiple-methode.

Deze multiple methode bestaat erin dat de gemiddelde brutowinst wordt vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Deze factor volgt uit marktonderzoek en is het best van toepassing op jouw specifieke sector. Voor de bouwnijverheid bedraagt deze factor momenteel 4. Een voorbeeld brengt wellicht verheldering. Zo is een bouwbedrijf met een gemiddelde brutowinst (EBITDA – Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation) van 250.000 Euro dus 1.000.000 Euro waard.

Maar de waarde van je bouwbedrijf staat niet gelijk aan de uiteindelijke verkoopprijs van je bedrijf. De verkoopprijs kan afhankelijk van talrijke andere factoren lager óf hoger uitvallen. Denk aan factoren als klantenbestand, grote vaste contracten, reputatie, locatie, geografische spreiding van bijkantoren, eigen onroerende goederen of huurcontracten, staat van het materieel, en ga zo maar door.

Tips voor een succesvolle verkoop van je bouwbedrijf

Gelukkig zijn er enkele dingen die je zelf in de hand hebt om de beste prijs te krijgen voor jouw bouwbedrijf.

Timing van de verkoop
Afhankelijk van de marktcondities en de financiële gezondheid van je bedrijf, is het belangrijk om het juiste tijdstip te bepalen voor de verkoop. Het ideale moment om een bouwbedrijf te verkopen, is wanneer het nog in volle groei is en winstgevend is. Niet wanneer de opdrachten beginnen te af te nemen.

Als je de luxe hebt, verkoop je bouwbedrijf wanneer het op zijn sterkst is. Je wil natuurlijk geen luchtkastelen bouwen. Als je wacht tot de omzet begint te dalen, zullen potentiële overnemers achterdochtig worden en de tegenvallende resultaten aangrijpen om op de prijs af te dingen.

Diversifiëren van je omzet
Als je afhankelijk bent van slechts een handjevol vaste klanten, bestaat het risico dat je het grootste deel van je omzet verliest wanneer er enkele vertrekken. Een te grote afhankelijkheid van een beperkt kringetje aan cliënteel, heeft een nadelige invloed op de waarde van je bedrijf.

Door je inkomsten te diversifiëren, een gezonde mix tussen bijvoorbeeld overheidsopdrachten en particuliere opdrachtgevers, sta je in een veel sterkere onderhandelingspositie. Als er dan eentje afhaakt, dan stort je bouwbedrijf niet als een kaartenhuis in elkaar.

Hou je materieel in goede staat
In de bouwsector maken materieel en infrastructuur een belangrijk onderdeel uit van de waarde van je bedrijf.

Om de maximale prijs te krijgen, moet je je materieel altijd in voortreffelijke staat zien te houden. Hoewel onderhoudskosten soms hoog oplopen, is piekfijn materieel een extra argument om de verkoopprijs op te drijven. Dat betekent immers dat de overnemer zelf weinig extra investeringen moet doen en gelijk aan de slag kan.

Stel financieel orde op zaken
Potentiële kopers hebben vooral ook een bijzondere interesse voor de financiële kant van je bouwbedrijf. Zorg ervoor dat je boekhouding tot in de puntjes in orde en up-to-date is.

De jaarrekening en de balansen moeten kloppen als een bus. Verder is het belangrijk om de schuldenlast zoveel mogelijk af te bouwen, zodat overnemers niet worden afgeschrikt door zware schulden.

Zeker in de bouwnijverheidssector is het essentieel dat kopers een actueel en accuraat beeld krijgen van de verkopen en de cashflow. Potentiële overnemers willen natuurlijk dat er zo snel mogelijk geld in het laatje komt na de overname. Laat je hierin dus altijd bijstaan door een boekhouder of een accountant.

Onderscheid jezelf van de concurrentie
Vergeet ook niet even naar de concurrentie te kijken. Hoe doen zij het? Zijn er eventueel gaten in de markt? Zo ja, hoe kan jij die vullen? Door dat te doen onderscheid je jezelf niet alleen van de concurrentie, maar haal je ook de bovenhand wanneer je je bouwbedrijf gaat verkopen.

Blijf focussen op de toekomst en groei
Snuggere kopers hebben een neus voor bedrijven die een heldere toekomstvisie hebben. Als verkoper moet je begrijpen wat kopers willen en de nodige stappen nemen om de overname daarop af te stemmen.

Je moet ook weten wat voor soort koper je wil voor je bouwbedrijf. Strategische kopers willen precies jouw bedrijf vanwege strategische redenen, bijvoorbeeld om uit te breiden in jouw regio, terwijl financiële kopers vooral denken aan winst maken. Feit is dat als je bedrijf bepaalde standaarden niet haalt, het moeilijk is om de juiste overnemer aan te trekken. Daarom moet je een strategisch plan uitwerken om te blijven groeien als bedrijf.

Wil je een bouwbedrijf kopen?

Als reeds bestaand bouwbedrijf of beginnend aannemer kan het interessant zijn om een ander bouwbedrijf over te nemen. Vooral dan vanwege de schaalvoordelen. Wie een bouwbedrijf wil kopen, zal vooral op zoek willen gaan naar een bedrijf met een voortreffelijke staat van dienst en goede rapportcijfers. Aannemers moeten het immers vaak hebben van mond-tot-mondreclame. De overname van een bouwbedrijf met een slechte reputatie zal dan ook niet meteen veel nieuwe klanten opleveren.

Bouwbedrijven die oog hebben voor voormelde tips voor de verkoop van een aannemingsbedrijf, zijn tegelijk ook voor de koper de beste garantie op het slagen van de deal.

Bouwbedrijf kopen of verkopen via OvernameAdvies

Weet je niet hoe te beginnen aan de verkoop van je bouwbedrijf of wens je een bouwbedrijf over te nemen? Dan ben je bij OvernameAdvies aan het juiste adres. Onze overnamespecialisten zorgen voor een correcte waardering en brengen je in contact met de meest gekwalificeerde partijen. Onnodig te zeggen dat de overname van een bouwbedrijf heel wat financiële en juridische hete hangijzers met zich meebrengt. Als aannemer ben je als de dood voor verborgen gebreken in een bouwwerk. Precies hetzelfde geldt voor de overname van een bouwbedrijf. Daarom geef je het hele proces van de overname beter uit handen aan experts, die vechten voor een rimpelloze overname tegen de beste prijs.

OvernameAdvies bouwt samen met jou de beste strategie uit om de hoogste prijs voor je bouwbedrijf op te strijken. Treden we op voor de koper, dan is het kwestie van te garanderen dat de koop-verkoopovereenkomst niet op drijfzand is gebouwd. Van de voorbereiding, het te koop stellen en de promotie, tot de onderhandelingen met potentiële kandidaten en de ondertekening van de overnamedeal, op onze overname-experts kan je een huis bouwen voor de aantrekkelijkste overnamedeal!

Start direct met de gratis intake