Strategische overname

Door: Chadi Ahmed

HOME/  Kennisbank/  Overnameproces/  Strategische overname

De strategische overname - Een klassieke win-win?

Bij een bedrijfsovername is een van de meest belangrijke vragen altijd aan wie de onderneming wordt verkocht. Als verkoper heb je namelijk meerdere opties: je kunt de onderneming intern verkopen aan bijvoorbeeld familieleden of werknemers. Het is ook mogelijk om het bedrijf aan externe partijen te verkopen. Maar een strategische overname kan leiden tot een situatie waarbij beide partijen het beste eruit weten te halen. In dit artikel zullen we ingaan wie zoal de strategische koper is, waarom het voordelen met zich meebrengt om tot strategische overname over te gaan en wat de kanttekeningen hiertegen zijn.

Wat is een strategische overname?

Een strategische overname is een soort overname waarbij de koper extra voordelen heeft bij het overnemen van de onderneming. Je kan daarbij denken aan bijvoorbeeld een concurrent, die door een bedrijf over te nemen de eigen winsten kan vergroten. Er ontstaat voor beide partijen een reden om tot een hogere verkoopprijs te komen. De strategische koper houdt rekening met het feit dat er een hogere toegevoegde waarde ontstaat, toegang tot nieuwe markten mogelijk wordt gemaakt, kosten efficiëntie makkelijker te bereiken is of dat er een betere concurrentiepositie wordt bereikt op de markt. Op basis van deze extra voordelen kan de verkoper vervolgens ook een hogere verkoopprijs aanhouden. Het is namelijk zo dat de match van de nieuwe strategische koper en het bestaande bedrijf een hogere bedrijfswaarde tot gevolg hebben.

Wie zijn zoal de strategische kopers?

  • De concurrent

Het kan zeer interessant zijn voor de concurrent om een onderneming over te nemen. Het zorgt namelijk voor verschillende voordelen als concurrent zijnde om het bedrijf van de concurrent over te nemen. Denk aan schaalvoordelen, verschillende technologieën overnemen of een breder klantenbestand krijgen.

  • Branchevreemd bedrijf

Het kan erg moeilijk zijn voor een bedrijf om bij een nieuwe markt toe te treden. Het gaat vaak om hoge toetredingskosten die dit tegenhouden. Een slimme manier om alsnog binnen de markt te kunnen treden is met een strategische overname. Je komt dan gelijk binnen met klanten, met technologie en met knowhow.

  • Investeerder

We hebben het binnen onze kennisbank vaker over investeerders gehad. Een investeerder financiert een strategische overname door middel van een investeringsmaatschappij. Wat er in de praktijk gebeurt is dat grote beleggers en beleggingsfondsen de investering financieren. De investeringsmaatschappij zal niet snel het bedrijf zelf leiden. Dit is waarom er bij een overname in deze vorm vaak een combinatie bestaat met een management buy-in of management buy-out. Het komt ook voor dat er zelf een nieuwe ondernemer wordt gezocht om het bedrijf te leiden in de nieuwe fase.

De voor- en nadelen van de strategische bedrijfsovername

Er bestaan verschillende voor- en nadelen als het gaat om de strategische bedrijfsovername. Hieronder een aantal op een rijtje:

Voordelen aan de strategische bedrijfsovername

  • Bij een strategische bedrijfsovername wordt een bedrijf over genomen met bestaande klanten
  • Er bestaan technologieën, patenten en knowhow die ervoor zorgen dat strategische kopers hun eigen producten verbeteren en eventueel het gekochte bedrijf verder laten groeien in de markt.
  • Er wordt een bestaande onderneming overgenomen. Dit zorgt ervoor dat je als het ware in een rijdende auto begint en niet bang hoeft te zijn dat de motor niet start.

Nadelen aan de strategische bedrijfsovername

  • Het kan zijn dat ondernemers geen behoefte hebben aan verkoop van hun onderneming aan een strategische koper. Dit zijn vaak concurrenten die jarenlang met elkaar hebben gestreden op dezelfde markt en soms persoonlijke belangen hebben die een goed verloop van verkoop in de weg staan.
  • Zoals met veel zaken binnen het bedrijfsleven is het toch een risico. Hoewel bij een strategische bedrijfsovername er een zekere due diligence bestaat, kan het zijn dat bij de overname toch verrassingen zitten waar de kopers later achter komen. Het meest pessimistische resultaat zou zijn dat bij de strategische overname achteraf blijkt dat het niet zorgt voor een groei van het bedrijf binnen de markt.

OvernameAdvies

De strategische bedrijfsovername brengt dus aan beide kanten in het meest positieve geval een win-win situatie voort. Voor de verkoper is het een goed idee om een strategische koper te zoeken, omdat dit de waarde van de onderneming zal vergroten bij verkoop. De koper zal op de lange termijn voordeel halen uit de strategische koop. Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met de verschillende risico’s en kanttekeningen die erbij komen kijken, maar al met al is dit een zeer goede optie om te bekijken voor verkopers.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake