Seller X, 500 miljoen aan kapitaal in korte tijd

Door: Chadi Ahmed

Seller X: een grote speler in de markt 

Seller X is een aggregator die zich sinds 2020 stormachtig heeft ontwikkeld tot een van de leiders binnen de Europese markt. De onderneming heeft een duidelijke buy-and-build strategie waarmee zij zichzelf proberen te onderscheiden en binnen 45 dagen het proces willen doorlopen. In dit artikel zal uiteen worden gezet met welke strategie Seller X vertrouwen heeft weten op te wekken bij investeerders, en waar de focus op ligt met hun strategie.

Het begin van Seller X

Seller X is in 2020 opgericht door Malte Horeyseck en Philipp Triebel. Horeyseck heeft eerder een e-commerce onderneming opgericht dat meer dan 1 miljard in omzet heeft gemaakt, terwijl Triebel ervaring heeft opgebouwd binnen Goldman Sachs. Beiden zijn met het idee gestart om de focus te leggen op Amazon FBA-verkoopaccounts en andere, vergelijkbare e-commerce verkopers. Hierbij hebben zij vanaf het begin af aan investeerders aangetrokken om dit businessmodel te kunnen ontwikkelen op de manier die zij voor ogen hadden. Binnen 2 jaar hebben zij ruim 500 miljoen euro aan investeringsgeld binnen weten te halen.

De rol van Amazon FBA Businesses bij Seller X

Binnen onze kennisbank is het duidelijk een trend dat veel van de aggregators zich focussen op Amazon FBA-verkoopaccounts. Dit geldt ook voor Seller X. ondernemers met een verkoopaccount op Amazon zijn onder bepaalde voorwaarden erg aantrekkelijk om op te schalen. Het gaat dan vooral om de verkoopaccounts met een eigen merk of label, omdat zij hun product hiermee uniek maken en daardoor de mogelijkheid geven aan aggregators zoals Seller X om het product naar een nieuw niveau te brengen.

De reden dat veel ondernemers de keuze maken om hun onderneming op Amazon te plaatsen komt vanwege het feit dat Amazon allereerst een grote groep aan consumenten bezit. Dit is een groep die anders moeilijk te bereiken is via een eigen website. Dit is echter niet de grootste reden. De distributiekanalen en logistieke kennis van Amazon geven een onderscheidend karakter aan het bedrijf. Zij doen het voor een goede prijs, waardoor het voor ondernemers met een verkoopaccount op de website een laagdrempelige oplossing is om het proces te beginnen in samenwerking met Amazon.

Het Amazon FBA Business programma brengt voordelen met zich mee voor aggregators. Seller X gaat hier slim mee om, met als resultaat een efficiënter resultaat. Verkopers kunnen door Amazon de distributie laten uitvoeren. Dit zorgt voor een bepaalde zekerheid, namelijk dat Amazon de producten beheert en zorgt dat de verzorging zeer consistent plaatsvindt. Dit minimaliseert de risico’s voor een onderneming in dat gebied. Doordat er een garantie wordt gecreeerd met kwalitatieve bezorgingen en opslagmogelijkheden, weten beide partijen hun voordeel te halen: Amazon met het geld dat ondernemers betalen, en de ondernemers met een goed distributiekanaal dat wordt verzorgd door een derde partij. Waarom zoekt Seller X hiernaar en waar vinden zij dan de waarde in?

Het Amazon FBA Business programma maakt het voor Seller X makkelijker en aantrekkelijker om de verkoopaccounts op Amazon over te nemen. Door de consistentie en het vertrouwen in de kwaliteit is het precies te voorspellen wat de kosten zijn als het gaat om de opslagplaatsen en distributie van producten. Hierdoor zijn er duidelijke analysemogelijkheden voor Seller X, resulterend in een efficiëntere scoutingsmogelijkheid. Hiermee kan er preciezer worden gekeken naar de potentie van een onderneming, een absoluut groot voordeel voor Seller X

De strategie van Seller X 

Seller X heeft met het aangetrokken vermogen van verschillende investeerders de mogelijkheden om Amazon FBA-verkoopaccounts te benaderen. Het doel hierbij is om deze verkoopaccounts te benaderen die potentie hebben om op de lange termijn winstgevende businesses om te zetten in nóg winstgevendere bedrijven. Het ideale scenario hierbij is dat zowel de oorspronkelijke eigenaar van het verkoopaccount, als Seller X met een eerlijke deal van tafel weglopen en tevreden zijn.

De volgende vraag is: wat is de strategie van Seller X om deze bedrijven te vinden? Het is binnen onze kennisbank welbekend geworden dat aggregators als doel hebben bedrijven te vinden met potentie. Deze proberen zij op lange termijn op te schalen en winstgevender te maken.  

Seller X is op zoek naar ondernemingen die producten verkopen die we in het dagelijkse leven tegenkomen. Hierbij hebben zij het over producten zoals babyproducten, tot kantoorbenodigdheden. Het proces hierbij willen zij zo efficiënt mogelijk maken. Dit gaat als volgt:

  1. Stap 1: Right fit à Hierbij wordt beschreven dat Seller X naar de eigenschappen van een onderneming kijkt. Dit wordt binnen een aantal dagen behandeld en dan krijgt de verkoper een antwoord of het verkoopaccount past bij het profiel dat Seller X zoekt of niet.
  2. Stap 2: Valuation à hierbij wordt er een gratis schatting van de waarde gemaakt van de onderneming. Op basis van de waarde die wordt gegeven mag de verkoper zonder enige druk kiezen wat hij/zij wil doen. Verkoop? Of toch zelf doorgaan? Dit proces duurt 1 tot 2 weken
  3. Stap 3: Due Diligence à er komt een formele due diligence binnen 30-45 dagen, waarbij alle financiële en operationele informatie officieel wordt opgevraagd zodat Seller X hier een analyse van kan uitvoeren.
  4. Stap 4: Exit à ten slotte wordt er een exit strategie gekozen, afhankelijk van de omstandigheden van het gevoel. De verkoop wordt netjes afgerond op basis van de overeengekomen bepalingen van beide partijen.

Het streven hierbij is dat er vanaf begin tot eind een proces van 45 dagen maximaal bezig is. Zeer efficiënt dus!

OvernameAdvies

Seller X heeft zich sinds 2020 zeer snel weten te ontwikkelen en maakt grote omzetten. Overweeg je verkoop? Of ben je op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intakeformulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760-1999.

 

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake