Kapsalon verkopen

Wanneer je als eigenaar van een kapsalon hebt besloten om jouw onderneming te willen verkopen, komt er van alles op je af. Want hoe gaat zo’n verkoop eigenlijk in zijn werk? Hoe bepaal je wat jouw kapsalon waard is? Hoe weten potentiële kopers je te vinden en hoe zorg je dat je een goede verkoopprijs weet te realiseren? In dit artikel leggen we uit hoe de verkoop van zo’n kapsalon eruit kan zien en wat er allemaal bij komt kijken.

De eerste stappen van het verkopen van een kapsalon

Als eigenaar van een kapsalon heb je misschien al jaren gebouwd aan een vaste klantenkring die al lange tijd trouw terug blijft komen. Wanneer aan het eind van je loopbaan geen opvolger in de kring van familie of bekenden gevonden kan worden, kan dat een moment zijn dat een verkoop een goede optie is. Een vervroegd pensioen of simpelweg een carrière switch zijn echter ook veel voorkomende redenen voor verkoop.

Wat de reden voor verkoop ook is, het is belangrijk dat een besluit tot verkoop zo vroeg mogelijk genomen wordt. Idealiter is er nog zo’n 2 tot 3 jaar de tijd voor de verkoop daadwerkelijk gerealiseerd wordt. In deze periode kan de tijd genomen worden om de kapsalon zo aantrekkelijk mogelijk op te leveren. Daarbij doelen we natuurlijk niet alleen op de kapsalon zelf, maar ook op de financiële administratie. Hoe beter de resultaten zijn, hoe hoger de uiteindelijke verkoopwaarde is.

En om een mooie verkoopwaarde te realiseren, is het belangrijk om een professioneel verkoopmemorandum op te stellen. Een verkoopmemorandum is een soort verkoopfolder van jouw kapsalon. Hierin beschrijf je bijvoorbeeld een korte geschiedenis, de marktomstandigheden, wat jouw kapsalon speciaal maakt, hoe de klantenkring eruitziet en wat het toekomstperspectief is. Ook de cijfers worden op hoofdlijnen al in het memorandum opgenomen.

Het maken van zo’n memorandum kun je grotendeels zelf doen. Jij weet immers het best wat jouw kapsalon uniek maakt. De experts van OvernameAdvies hebben een omgeving gecreëerd waarin je stap voor stap ondersteund wordt tijdens elke fase van de verkoop: van het opmaken van het verkoopmemorandum, tot aan de eerste biedingen en de uiteindelijke verkoop. Een combinatie van 15 verschillende overname-apps, een chatbot en een uitgebreide kennisbank zorgen dat je nooit om een antwoord verlegen zit. Toch liever ondersteuning van een expert van vlees en bloed? Door hun uitgebreide ervaring, ook met de verkoop van kapsalons, zijn de experts van OvernameAdvies tijdens elke fase beschikbaar voor advies en ondersteuning.

Hoe bepaal je de waarde van een kapsalon?

Een belangrijke factor in het succes van een kapsalon kan de kapperskwaliteit van de eigenaar zelf zijn. Wanneer de kapsalon verkocht wordt, kan deze kwaliteit niet doorverkocht worden. De waarde van een kapsalon wordt door de combinatie van een aantal andere factoren vastgesteld:

  • 1. De winstgevendheid van de kapsalon: hierbij wordt gekeken naar de financiële resultaten van de afgelopen 3 - 5 jaar. Hierbij is het belangrijk dat de financiële huishouding op orde is en dat er een goed nettoresultaat behaald wordt in deze jaren.
  • 2. De kwaliteit van de faciliteiten: De staat van de faciliteiten is natuurlijk erg belangrijk voor een kapsalon. Wat is de kwaliteit en de staat van het materiaal dat gebruikt wordt. Denk aan de wastafels, de kappersstoelen en de drogers.
  • 3. De medewerkers: hier is uiteraard alleen sprake van als er nog medewerkers op de loonlijst van de kapsalon staan. Hoe meer intact het bedrijf blijft, ook als het gaat om de werknemers, hoe hoger de verkoopwaarde kan zijn.
  • 4. De locatie: bij een kapsalon is ook de locatie van groot belang. Een kapsalon in een drukke winkelstraat zal in de regel interessanter zijn dan kapsalons op B-locaties, omdat er dan meer geïnvesteerd moet worden in reclame.
  • 5. Naamsbekendheid: de naamsbekendheid is voor kapsalons een erg belangrijk onderdeel van het succes. Vaak bestaat de klantenkring voor een belangrijk deel uit terugkerende klanten en de naamsbekendheid die daarmee in de loop der jaren wordt opgebouwd vertegenwoordigd een belangrijk deel van de waarde.
  • 6. De diensten en producten die geleverd worden: de breedte van het assortiment speelt ook een rol in de waarde. Kan er bijvoorbeeld alleen gewassen, geverfd of geknipt worden of wordt er ook stijl advies gegeven? Worden er ook allerlei cosmeticaproducten verkocht en zijn er faciliteiten voor het knippen van kleine kinderen? De aanwezigheid van dergelijke diensten en producten zorgt dat de koper straks een breder speelveld heeft.

De waarde van de kapsalon zal door een combinatie van bovenstaande factoren vastgesteld worden, waarna een vraagprijs geformuleerd kan worden. Op basis hiervan, in combinatie met het verkoopmemorandum, zullen geïnteresseerde kopers de eerste biedingen kunnen doen.

Het tot stand komen van de transactie

Wanneer een bod interessant genoeg is, kan er een exclusieve onderhandeling met een koper volgen. De koper krijgt dan de kans om de administratie, de salon en alle toebehoren te inspecteren. Die fase wordt de ‘due diligence’ fase genoemd. Die kan - afhankelijk van de tijd die de koper nodig heeft om overal grondig doorheen te gaan - een aantal weken duren.

Als de due diligence fase succesvol is afgerond en er overeenstemming over de verkoopprijs is, kan de verkoopovereenkomst worden opgesteld. Doorgaans zal in deze fase ook een jurist even mee moeten kijken. Je wilt je immers niet committeren aan verplichtingen die je niet kan - of wil nakomen en gevrijwaard blijven van eventuele lasten die ontstaan na de verkoop.

Na het tekenen van de verkoopovereenkomst is de transactie tot stand gekomen en kan de kapsalon worden overgedragen.

Een ideaal moment voor het verkopen van een kapsalon?

Omdat kapsalons vaak een sterke naam hebben, gecombineerd met een sterke regiobinding en een terugkerende klantenkring die al jaren een binding met de kapsalon heeft is er vaak veel interesse in de overname van kapsalons. Daar komt bij dat kapsalons relatief bestendig zijn gebleken bij weerbarstige economische omstandigheden. Daarom zijn de marktomstandigheden eigenlijk doorlopend interessant voor de verkoop van een kapsalon.

Ons OvernameAdvies

De grote vraag naar kapsalons kan overweldigend blijken. Wil je van tevoren goed geïnformeerd zijn over hoe jij het maximale uit de verkoop van jouw kapsalon kunt halen? Neem dan gerust contact op met OvernameAdvies of lees meer over hoe OvernameAdvies jou kan ondersteunen.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake