Verkoop je horecabedrijf zelf

Veel horeca ondernemers dromen ervan om op hun hoogtepunt te stoppen. Een overname vergoeding is dan de kers op de taart. Dat is natuurlijk het ideale scenario. Maar soms kruipt het horecabloed waar het niet gaan kan en is het gewoon tijd voor een nieuw project: een bed & breakfast, ijssalon, danscafé, loungebar of steakhouse. Er zijn tal van redenen waarom je jouw horecabedrijf zou willen verkopen.

Baas over je eigen overname

Als restauranthouder of cafébaas zullen de juridische, fiscale en financiële aspecten je misschien een beetje afschrikken. Maar veel andere aspecten kun je ook grotendeels zelf regelen. Jij kent je kroeg, taverne of bed en breakfast immers beter dan wie dan ook. Zodoende kun je veel kosten besparen. De kwesties die je hoofdpijn bezorgen kun je altijd nog gericht uitbesteden aan een specialist.

Jouw horecabedrijf is een goede aankoop

Daar waar jij misschien nog je bruin café of visrestaurant helemaal zelf uit de grond hebt gestampt, is dat tegenwoordig minder evident. Vandaag de dag hebben groentjes in de horeca meer kans op slagen bij een overname dan wanneer ze van nul moeten beginnen. Precies dat gegeven, en natuurlijk ook je reputatie en vaste klandizie, zorgt ervoor dat jouw snack of karaokebar voor potentiële kopers een aantrekkelijk overname object is

Een goed begin is het halve werk

Een geslaagde overname is als het klaarmaken van een vijfgangendiner: er komt heel wat voorbereiding bij kijken. Jij als horecabaas weet als geen ander dat je van een mooie tafel alleen niet kunt eten. Je zult er dus niet alleen voor moeten zorgen dat je infrastructuur piekfijn is, maar ook dat het financiële plaatje goed zit. Natuurlijk wil je het ijzer smeden als het heet is, want een verlieslatende zaak brengt onvermijdelijk minder op. Daarom is het belangrijk om in de aanloop van een overname – dat kan enkele jaren vooraf zijn – te durven investeren in nieuwe uitrusting en materieel.

Bepaal de waarde van je horecabedrijf

Wanneer je je horecabedrijf gaat verkopen, wil je vanzelfsprekend boter bij de vis. Terecht! Je bedrijf bestaat doorgaans uit je inventaris en goodwill, tenzij je zelf eigenaar bent van je horecapand. In dat laatste geval moet je je ook buigen over de verkoop van het onroerend goed. Maar in de meeste gevallen gaat het om de combinatie van materiële en immateriële activa die de essentie vormen van je business.

Je zult aan potentiële kopers duidelijk moeten maken welke troeven je hebt: een jarenlang zorgvuldig opgebouwde reputatie, die misschien landelijke proporties aanneemt, en een publiek van vaste, trouwe klanten. Dit soort dingen zal je willen opnemen in een verkoopmemorandum, als het ware de menukaart van wat jij als horecabedrijf te bieden hebt. De populariteit van je zaak is dan het toetje.

Menukaart voor een geslaagde overname

Bij de verkoop van een horecabedrijf is het van cruciaal belang om klare wijn te schenken. Zo zijn er enkele essentiële dingen die je zeker in je verkoopmemorandum moet opnemen om de beste kaarten op tafel te kunnen leggen.

  • Geografische locatie: onnodig te zeggen dat een trendy café in De Pijp in Amsterdam doorgaans een grotere waarde heeft dan een bruine kroeg onder de kerktoren.  
  • Inventaris: probeer een zo gedetailleerd mogelijke lijst te maken van je materieel en infrastructuur: vermeld inventarisaantallen, merk en typenummer en geef ook het aanschafjaar duidelijk mee.
  • Klantenbestand: potentiële kopers zijn vooral geïnteresseerd in het clientèle dat jij al die jaren opgebouwd hebt. Verschaf hier zoveel mogelijk nuttige informatie over: hou bijvoorbeeld reserveringslijsten bij en wellicht zeggen ook je social media-accounts iets over de populariteit van je zaak!
  • Overnameonderhandelingen zonder harde cijfers zijn als een café zonder bier: zorg voor een weergave van je historische omzetten door de overlegging van jaarrekeningen en belastingaangiftes. Dit geeft, vooral wanneer je even in een mindere periode zit (zoals een lockdown) een goed beeld over het potentieel van je bedrijf. Het is niet omdat het nu even minder gaat dat je bedrijf geen toekomst heeft, integendeel…
  • Zijn er vaste afnamecontracten van bijv. de brouwer of van de wijnhandelaar? Zo ja, hoe lang lopen die contracten nog? Wanneer je een café bijvoorbeeld vrij van brouwer kan verkopen, ben je altijd beter af.
  • Zijn je vergunningen in orde? In het bijzonder voor horecaondernemingen is dit een van de belangrijkste aspecten van een overname. Zadel de koper niet op met juridische problemen en zorg ervoor dat je vergunningen (sterke drankvergunning, terrasvergunning, exploitatievergunning, ...] up-to-date zijn. Anders betaal je bij onderhandelingen over de prijs het gelag.
  • Zijn er werknemers? De nieuwe kroegbaas of pizzeria-uitbater neemt die goedlachse bartender of getalenteerde pizzabakker mee over. Betrek deze drijvende krachten mee in de onderhandelingen en schep duidelijkheid over bijvoorbeeld oproepcontracten. Ook de uren van deze werknemers moeten door de nieuwe baas gerespecteerd worden.

Zeker bij de overname van een horecabedrijf wordt de soep minder heet gegeten dan ze wordt opgediend. Durf daarom je vraagprijs hoog genoeg te zetten om dan later een beetje water bij de wijn te kunnen doen.

OvernameAdvies: horeca ondernemers staan er niet alleen voor

Tussen de beslissing om je horeca etablissement te verkopen en het laten knallen van de champagnekurken ligt een lange weg. Gelukkig zijn er tools die je tijdens dit traject kunnen begeleiden, zoals gratis overname-apps, chat-assistentie en een uitgebreide kennisbank. En wanneer de kogel door de kerk is, is er niets zo leuk om ook eens aan de andere kant van de toog te kunnen staan.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake