Je zaak zelf verkopen doe je zó

Wanneer het moment daar is dat je jouw zaak wilt gaan verkopen ga je een aardig intensief proces tegemoet. Voordat een onderneming daadwerkelijk klaar is voor verkoop moet er een hoop gebeuren. Als kleine ondernemer of eigenaar van een eenmanszaak is het logisch dat je begeleiding nodig zult hebben in dit proces. Het goede nieuws is dat je de meeste onderdelen van de verkoop zelf kunt regelen.

Als onervaren verkoper van een bedrijf kun je bij OvernameAdvies beginnen. Vanaf het moment dat je definitief hebt besloten een zaak te gaan verkopen wil je er namelijk alles aan doen dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen. Wanneer je precies weet wat je moet doen, kan dit immers ook weer een hoger bedrag opleveren als je bedrijf zal worden verkocht.

Het makkelijke aan OvernameAdvies is dat je het hele proces stap voor stap krijgt uitgelegd. Dit gebeurd onder andere met behulp van gratis apps die je begeleiden, maar er is ook een kennisbank en chat mogelijkheid. Indien je tijdens het proces tegen zaken aanloopt heb je de keuze om alsnog persoonlijke begeleiding aan te vragen. Dit kan alleen voor specifieke onderdelen van de verkoop, al is het ook voor het hele proces mogelijk. Maar dit is vaak niet nodig en bespaart dus kosten. Kortom, het grootste gedeelte kun je vaak zelf doen. Lees hieronder wat de belangrijkste stappen zijn om te doorlopen tijdens het verkopen van een zaak.

Een goede voorbereiding

Alles begint met een goede voorbereiding, zo ook de verkoop van een bedrijf. Dit wil zeggen dat je een duidelijk plan opstelt over de verkoop, waarin onder andere de reden en het doel hiervan naar voren komen. Daarna is het zaak het bedrijf klaar te maken voor verkoop. De resultaten zullen zoveel mogelijk moeten worden geoptimaliseerd, en je zult jouw bedrijf minder afhankelijk van jou als ondernemer moeten maken. Als het goed is resulteert dit uiteindelijk in een hogere waardering van het bedrijf. Voor de voorbereidingsfase heb je afhankelijk van het soort bedrijf meestal een paar maanden tot drie jaar (optimaal) nodig.

Laat je gegevens achter voor een vrijblijvende intake.   

Verzenden ›

Zoeken naar geschikte kopers

Nadat het bedrijf helemaal klaar is gemaakt kan het officieel te koop gezet worden. Dit gebeurd bijna altijd anoniem, waar veel bedrijven goede redenen voor hebben. Zo wil je geen onnodige onrust verzaken, bijvoorbeeld onder klanten. Mocht er uiteindelijk helemaal geen verkoop plaatsvinden, dan is het ook niet echt bevorderlijk dat de hele wereld al weet dat je jouw zaak wil verkopen.

Gelukkig zijn de platformen waarop je jouw bedrijf kunt verkopen hierop ingesteld en kun je dus anoniem advertenties plaatsen. Sterker nog, vanuit de app van OvernameAdvies kun je advertenties op meerdere platformen beheren vanuit een enkele account, lekker makkelijk dus! In veel gevallen worden bedrijven verkocht aan mensen die de eigenaren al kennen, of heb je potentiële kopers in je eigen netwerk.

Omdat je nog steeds niet wil dat iedereen weet dat je zaak te koop staat, heeft OvernameAdvies ook hier iets op bedacht. Je kunt in een app aangeven wie je als potentiële kopers ziet, waarna er vanuit OvernameAdvies contact met deze partijen gezocht wordt. Dit alles gebeurd ook op anonieme basis zodat niemand precies weet dat het om jouw bedrijf gaat totdat je daar zelf goedkeuring voor geeft.

De overeenkomst en overdracht

Als het bedrijf officieel te koop staat zal dit een aantal reacties van geïnteresseerden op gaan leveren. Hierna beginnen de onderhandelingen. Dit gedeelte van het proces duurt tot het moment dat een akkoord wordt bereikt met de koper over de prijs en de voorwaarden van de verkoop van de zaak. Er wordt vervolgens eerst een intentieverklaring getekend, waarna de koper de tijd krijgt onderzoek te doen. Als dit ook in orde is wordt daarna de definitieve overeenkomst ondertekend door beide partijen.

Na het sluiten van de overeenkomst volgt met de overdracht de laatste fase. Hierin is jouw taak als verkoper om de nieuwe eigenaar zoveel mogelijk op de hoogte te stellen van alle relevante en belangrijke informatie over het bedrijf. Om ook dit laatste gedeelte soepel te laten verlopen kun je als verkoper een overdrachtsdocument opstellen. Hiermee staat voor zowel voor de nieuwe eigenaar als voor de verkoper alles duidelijk op een rijtje en hebben deze altijd nog iets om op terug te vallen.

OvernameAdvies: je zaak zelf verkopen is makkelijker dan je denkt

In dit artikel hebben we je grofweg een overzicht gegeven van de stappen die komen kijken bij de verkoop van je zaak. Veel MKB’ers vinden zich in een situatie bij verkoop waar zij opkijken tegen het verkoopproces maar aan de andere kant niet beschikken over de middelen om een overnameadviseur in te huren om het traject van A tot Z te begeleiden. Om een analogie te maken: net zoals dat veel mensen v.w.b. fitness geen budget hebben om een personal trainer in te huren. Maar dat is geen onoverkomelijk obstakel, ook zonder personal trainer kun je een bevredigend resultaat neerzetten in de sportschool. Met het verkopen van je zaak is dit niet anders want je kan delen zelf doen. De kennis en tools (apps) zijn kosteloos en vrijblijvend beschikbaar. En mocht je ophikken tegen bepaalde meer complexe facetten van de verkoop zoals legale en fiscale kwesties, dan kun je altijd hiervoor gericht advies inwinnen tegen een scherp tarief. Zodoende is het ook voor ZZP en MKB mogelijk geworden om op budgetvriendelijke wijze een bevredigende verkoop te realiseren.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake