Zonder OvernameAdvies was het nooit gelukt
Na meer dan tien jaar bouwen besloot Wendy van Mourik van De Paarse Keizerin dat het tijd was voor een volgende stap. Lees het interview!INTERVIEW
Na meer dan tien jaar bouwen besloot Wendy van Mourik, de oprichter achter webwinkel De Paarse Keizerin, dat het tijd was voor een volgende stap. De resultaten waren goed, maar zowel persoonlijk als zakelijk was het tijd voor vernieuwing. Via OvernameAdvies.nl vond ze de juiste koper én de juiste begeleiding.
De Paarse Keizerin is een webshop in intieme lifestyleproducten met een trouwe vaste klantenkring. Het is gericht op stellen die al lang samen zijn, maar hun liefdesleven actief willen houden.
‘Tijdschriften waren dol op alle verhalen’
Van Mourik ging in gesprek met seksuologen, allerlei experts, van bekkenbodemspecialisten tot psychologen, en ontelbaar veel stellen, om inzicht te krijgen in de drempels die mensen ervaren. Op basis hiervan publiceerde ze een groot aantal artikelen op haar website.
De content werd veel gedeeld en scoorde hoog in Google, wat zorgde voor organisch verkeer en sterke online zichtbaarheid. Deze SEO-resultaten vormden een essentiële pijler onder de verdere groei van haar platform. “Bij mijn doelgroep waren tijdschriften de afgelopen jaren een sterk kanaal. Veel van mijn content werd opgepikt en leidde tot publiciteit.”
Voor het assortiment zocht ze bijpassende producten die ze in haar webshop verkocht. In de uitvoering is er extra aandacht voor verpakking, goede service, en soms een kaartje bij bestellingen. Dit leverde een loyale klantenkring op. “De shop draaide al jarenlang een steady omzet met een goede marge.”
‘Toe aan een nieuwe stap’
Hoewel de cijfers goed waren, en Van Mourik verwachtte dat dit niet snel veranderde, merkte Van Mourik dat ze zelf toe was aan iets nieuws. “Ik ben eind vijftig. Als ik nog iets anders wil doen, is dit hét moment.” Tegelijkertijd merkte ze ook dat de webshop zelf toe was aan vernieuwing.
De contentstrategie werkt prima, maar de shop mist wel nog een goede social media-strategie. Ook op technisch vlak is er verbetering mogelijk. De software is sterk in het beheren van artikelen en content, maar minder geschikt om lezers van die content te converteren naar klanten. “Ik kan die investering wel maken, maar een overname leek me logischer. Dan kan de koper iets kiezen dat echt bij diens strategie past. Voor mij voelde dit daarom als een goed moment om de winkel te verkopen.”
‘Ik wist dat er bedrijfswaarde was opgebouwd’
Van Mourik wist dat de webshop wel te verkopen was, maar ze had weinig ervaring rond overnames. Ze besloot zich daarom te laten begeleiden en voerde enkele verkennende gesprekken met adviseurs. Via OvernameAdvies.nl kwam ze in contact met Sander. “Bij hem had ik direct het beste gevoel. Hij is duidelijk, heeft verstand van e-commerce en kan goed uitleggen hoe zo’n traject eruitziet.”
Het eerste contact vond plaats in november. “Ik had dankzij mijn accountant al best een goed beeld van hoe ik mijn shop administratief verkoopklaar kon maken, maar Sander had nog wat praktische aanvullingen.”
Vanaf januari ging het proces echt van start. Daarbij was er veel contact met OvernameAdvies.nl. Van de presentatie en het proces zelf, tot in de eerste fase de voorselectie van geïnteresseerden. “Ze keken wie er goed bij paste, wie er voordeel uit kon halen en wie de overname ook echt kon financieren. Hierdoor had ik veel vertrouwen in het traject.”
‘Begeleiding tijdens de gesprekken met kopers was zo belangrijk’
Uiteindelijk bleef er een groep van acht serieuze kandidaten over, waarmee Van Mourik en haar adviseur samen in gesprek gingen. “Dat was natuurlijk het spannendste deel van het hele traject. Het duurde misschien maar een paar weken, maar als je er middenin zit gaat er zóveel door je heen.”
De begeleiding bij die fase was achteraf gezien het belangrijkste, geeft Van Mourik aan. “Sander hield de vaart erin, bewaakte het proces en gaf me zo enorm veel rust. Zonder hem was het nooit gelukt. Zelf had ik misschien ook wel iemand gevonden met interesse, maar wanneer bel je terug na een goed gesprek? Hoe vraag je naar financiering? Hoe check je dat eigenlijk?”
Van Mourik noemt vooral het structureren van de gesprekken en het tijdig benoemen van gevoelige punten als een groot voordeel van werken met een adviseur. “Alleen al het onderwerp van een verkoperslening: dat kun je als ondernemer wel vinden, maar je moet ook begrijpen hoe de koper denkt. Doordat Sander dat proces zo goed begeleidde, hebben we uiteindelijk een betere deal bereikt. Daar ben ik van overtuigd.”