Thrasio: innoverende aggregator 

Door: Chadi Ahmed

Thrasio, de 'big fish' van de aggregatorwereld 

Er zijn tientallen aggregators (opkopers van verkoopaccounts) die wereldwijd actief zijn. We beginnen echter met de innovator: Thrasio. Het Amerikaanse bedrijf is in 2018 begonnen en heeft, zoals vaak het geval is bij bedrijven die innoveren en als eerste ergens bij zijn, ontzettend grote successen behaald tot nu toe. In dit artikel wordt uiteengezet op welke manier Thrasio is gestart, wat voor deals zij hebben gesloten en hoe het businessmodel in elkaar zit.

Het begin van Thrasio  

Thrasio is in 2018 begonnen als een startup. Oprichters Joshua Silberstein en Carlos Cashman wisten hierbij vanuit Massachusetts (Verenigde Staten) een idee te introduceren die de markt significant heeft veranderd. Het vertrouwen dat in korte tijd werd gekweekt bestond grotendeels uit het feit dat er investeerders waren die geloofden in het plan. Investeerders geloofden erin en besloten geld in het bedrijf te stoppen. Het gevolg: een geweldig businessmodel waarmee er op korte termijn grote stappen zijn gezet.

De rol van Amazon FBA Businesses  bij Thrasio

Thrasio focust zich op Amazon FBA businesses. Het gaat daarbij om derde partijen die een verkoopaccount hebben op Amazon en met een eigen label hun eigen merk verkopen. Hierbij maken de verkoopaccounts gebruik van de kennis van Amazon wat betreft de logistieke mogelijkheden en kennis.

Het Amazon FBA business programma brengt grote voordelen met zich mee. Thrasio weet hier heel handig gebruik van te maken. Met het FBA business programma heeft Amazon er namelijk voor gezorgd dat verkopers op de website de mogelijkheid hebben de distributie van producten volledig te laten uitvoeren door Amazon. Dit minimaliseert de risico’s voor de verkoper en is consistent. Een veilige optie dus, die voor een redelijke prijs wordt uitgevoerd door Amazon.

Het Amazon FBA business programma maakt het voor Thrasio makkelijk om de ondernemingen over te nemen. Het weet namelijk precies wat het kan verwachten als het gaat om de opslagplaatsen en distributie van producten. Dit zorgt voor minder kosten en een duidelijke structuur in de strategie. Verder kan Thrasio op deze manier heel goed analyseren wat de potentie van een bedrijf is, omdat het logistieke gedeelte goed bekend is. Zo wordt de kans vergroot dat Thrasio de juiste verkoopaccounts weet te scouten en daarmee de beste resultaten bereikt.

De strategie van Thrasio: een win-win creëren

Thrasio koopt de hierboven genoemde Amazon verkoopaccounts op. Het ultieme doel hierbij is dat Thrasio een win-win scenario creëert voor alle partijen. Het koopt namelijk een bedrijf van een verkoper en zorgt ervoor dat het nog winstgevender wordt op de lange termijn. Tegelijkertijd wordt de oorspronkelijke verkoper betaald voor het bedrijf en kan hij op tevreden wijze meewerken aan de exit.

Maar op welke manier doen zij dit? Zoals in ons algemene aggregator artikel aangegeven zal elke aggregator zijn eigen zoekprofiel hebben. Dit is ook het geval bij Thrasio. Over het algemeen is het bedrijf op zoek naar ondernemingen met een omzet tussen €1 miljoen en €100 miljoen. Hierbij hebben zij het liefst private-label producten die dagelijks verkocht kunnen worden. Thrasio kijkt ook naar de reviews en het aantal sterren dat aan een product wordt gegeven. Dit is een indicatie van wat de klanten vinden ervan en of het product aan de verwachtingen voldoet.

Nu we het zoekprofiel in grote lijnen voor ons hebben, is het de vraag hoe het proces in zijn gang gaat. Dit proces is eigenlijk best vanzelfsprekend: Zodra je als verkoopaccount binnen het zoekprofiel valt waar Thrasio naar op zoek is, zal er contact met je worden opgenomen. Verschillende gesprekken volgen waarnaar er wordt gekeken of er een overeenkomst mogelijk is waarbij het verkoopaccount kan worden overgenomen. Zodra er een overeenstemming is kan er een LOI komen: de letter of intent. Hierna kan Thrasio aan de slag met een verdere analyse van de financiële gegevens. Wanneer alles goed is en beiden akkoord zijn wordt er ten slotte een due diligence uitgevoerd. Hierbij worden de laatste onderzoeken uitgevoerd om zeker te weten dat alles wat over en weer is besproken klopt. Hierna wordt de overdracht voltooid en is Thrasio de nieuwe eigenaar van het verkoopaccount.

OvernameAdvies

Thrasio is zeer innovatief geweest binnen de wereld van aggregators. Zij waren namelijk als een van de eersten erbij om te profiteren van het gat in de markt. Verkoopaccounts zijn niet alleen een overnameprooi voor Thrasio, maar voor meer aggregators die nu wereldwijd aan het groeien zijn. Overweeg jij verkoop? Of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999  

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake