Factor14: een groeiende startup uit Luxemburg 

Door: Chadi Ahmed

Factor14, het bedrijf uit Luxemburg dat wereldwijd gaat  

Factor14 is een bedrijf uit Luxemburg dat zich als aggregator in korte tijd heeft ontwikkeld en een echte speler is binnen de markt. Het bedrijf, dat in 2021 is opgericht, heeft binnen een aantal maanden meer dan 160 miljoen euro weten op te halen bij investeerders. Met een hoofdvestiging in Luxemburg en andere vestigingen in onder andere Madrid, London, Shanghai en Taipei, weet het bedrijf zich snel door te ontwikkelen.

Het begin van Factor14 

Factor14 is in 2021 opgericht en heeft in een aantal maanden tijd tot ongeveer 200 miljoen euro van investeerders opgehaald. Guilherme Steinbruch heeft als CEO ervaringen in andere e-commerce bedrijven meegenomen naar Factor14. Door het vertrouwen dat is gecreëerd bij de investeerders hebben zij miljoenen euro’s opgehaald waarmee zij verschillende Amazon verkoopaccounts hebben weten over te nemen en successen weten te boeken.

De rol van Amazon FBA Businesses bij Factor14

Factor14 legt de focus op Amazon FBA businesses. Dit zijn ondernemers die een verkoopaccount hebben op Amazon en met een eigen label het eigen merk verkopen. De ondernemers, en hun verkoopaccounts, maken vaak gebruik van de kennis van Amazon als het gaat om de logistieke mogelijkheden. 

Het Amazon FBA business programma is zeer voordelig. Net zoals andere klassieke aggregators zoals Thrasio weet Factor14 hier erg handig gebruik van te maken. Het Amazon FBA Business programma maakt het namelijk mogelijk voor verkopers om op de website de mogelijkheid te hebben de distributie van producten uit te laten voeren door Amazon. Het directe resultaat hiervan is dat de risico’s voor de verkoper geminimaliseerd worden en dat de uitvoering consistent is. Dit is een veilige optie, die voor een redelijke prijs wordt uitgevoerd door Amazon.

Factor14 weet door middel van het Amazon FBA business programma op een relatief makkelijke wijze ondernemingen over te nemen. Door de duidelijke en efficiënte wijze waarop Amazon opslagplaatsen beheert en de verzending verzorgt, kan een onderneming zoals Factor14 precies weten wat het kan verwachten als het gaat om deze opslagplaatsen en distributie van producten. Dit zorgt voor minder kosten en een duidelijke structuur in de strategie, die goed te voorspellen is. Door de ervaring die het heeft opgedaan als het gaat om de samenwerking met Amazon, is het mogelijk voor Factor14 om een goede analyse te maken wat de potentie van het bedrijf is. Dit vergroot de kansen voor Factor14 om verkoopaccounts te scouten, met een beter resultaat tot gevolg

De strategie van Factor14

Factor14 weet de Amazon verkoopaccounts te scouten en op te kopen. Hierbij is het een belangrijk doel om een goede prijs te betalen aan de verkoper, met als resultaat dat beide partijen tevreden zijn. De oorspronkelijke verkoper wordt betaald voor de waarde van het bedrijf, terwijl Factor14 gelooft in de potentie van het merk. De bedoeling hierbij is net zoals alle andere aggregators om het product op te schalen en op de lange termijn winstgevender te worden.

De vraag is echter: op welke manier doen zij dat? Elk aggregator account heeft zijn eigen zoekprofiel. Dit is ook het geval bij Factor14. Het bedrijf is op zoek naar een speciaal type onderneming. Factor14 zoekt naar producten van een zeer hoge kwaliteit. Hierbij wordt veelal gezocht naar een omzet van minimaal €1 miljoen. Dit soort bedrijven hebben vaak een constante distributie. Hoewel veel aggregators vooral op zoek gaan naar een hoge omzet, is dit anders bij Factor14. De onderneming zoekt vooral naar hoge kwaliteitsproducten. Dit zorgt ervoor dat de multiples van een onderneming hoger zijn. De directe betekenis hiervan is dat bedrijven die worden gekocht duurder zijn. Dit is anders dan andere aggregators, die vooral op zoek zijn naar een match qua eigen merk en potentie, maar niet zozeer dat het zich alléén maar focust op zeer hoge kwaliteitsproducten

OvernameAdvies

Factor14 is sinds 2021 op een zeer snelle wijze gegroeid. Met de hoge kwaliteitsproducten die zij weten over te nemen, zijn zij met wereldwijde kantoren aan het groeien. Overweeg jij verkoop? Of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-7601999

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake