e-brands, de Scandinavische aggregator 

Door: Chadi Ahmed

e-brands: In korte tijd grote successen

e-brands is een Finse aggregator die zich volledig focust op Amazon FBA verkoopaccounts. Het claimt inmiddels de grootste aggregator te zijn in Scandinavië en heeft met verschillende overnames binnen Europa een belangrijke naam verworven in de markt der verkoopaccounts.

Het begin van e-brands

e-brands is een onderneming die in 2021 is opgericht door Jonne Valila, Robin Bade en Erika Ottela. Het perspectief dat zij hadden was gericht vanuit een eerdere ervaring binnen Amazon. Door het snelle inzien van de potentie van Amazon verkoopaccounts, en de jaarlijkse groei van e-commerce was de ervaring al aanwezig. Hoewel het nog maar een jaar geleden is dat e-brands is opgericht, hebben zij al meerdere Amazon FBA verkoopaccounts weten over te nemen op internationaal niveau.

De rol van Amazon FBA Businesses bij e-brands

e-brands focust zich op verkoopaccounts via Amazon. Als maatstaf hebben zij dat er voor minstens 90% verkoop plaatsvindt via Amazon. Daarom zijn Amazon FBA Businesses zo belangrijk in het hele concept van e-brands. Het gaat hierbij om ondernemers die een verkoopaccount hebben op Amazon met een eigen label of merk. Veel ondernemers kiezen er voor om op Amazon de producten te verkopen. Dit komt door het feit dat Amazon allereerst erg populair is onder consumenten. Verder hebben zij veel kennis van distributiekanalen en logistieke oplossingen. Door de kennis en grootte van Amazon kunnen ondernemers gebruik maken van de diensten voor een goede prijs.

Het Amazon FBA business programma heeft zo zijn voordelen. e-brands weet het op een zeer efficiënte en slimme manier te gebruiken, vergelijkbaar met andere aggregators. De ondernemers die de verkoopaccounts beheren, kunnen op de website de distributie laten uitvoeren door Amazon. Het resultaat hiervan is dat de verkopers vooral risico’s kunnen minimaliseren, en consistent de distributie kan laten uitvoeren. Met een garantie op kwalitatieve bezorgingen en opslagmogelijkheden, voor een redelijke prijs, weten beide partijen hun voordelen te behalen.

Het Amazon FBA Business programma zorgt ervoor dat e-brands op een makkelijkere en aantrekkelijkere manier ondernemingen over kan nemen. Het is namelijk makkelijker om een onderneming over te nemen die verbonden is zijn aan het Amazon FBA Business programma, vanwege de mogelijkheid om precies de kosten te voorspellen als het gaat om opslagplaatsen en distributie van producten. Dit bespaart e-brands veel kosten en geeft ze een duidelijke structuur in de strategie. Het zorgt voor zeer nauwkeurige analysemogelijkheden, vanwege een goed geregelde logistiek. Hiermee worden de scoutingsmogelijkheden vergroot, met en potentie tot groter succes dan als dit niet zo was geweest.

De strategie van e-brands

e-brands koopt zoals gezegd dus Amazon verkoopaccounts op. Hierbij is het uiteindelijke doel hierbij dat e-brands een win-win scenario creëert voor alle partijen. Wat er in de praktijk namelijk gebeurt is dat e-brands een bedrijf koopt van de verkoper, en zorgt dat het bestaande bedrijf op de lange termijn winstgevender wordt. Tegelijkertijd wordt de oorspronkelijke verkoper betaald voor het bedrijf en kan hij op tevreden wijze meewerken aan de exit.

De vraag is echter: op welke manier doen zij dit? Elke aggregator heeft een eigen zoekprofiel. Dit is ook het geval bij e-brands. Zoals eerder benoemd heeft e-brands de focus vooral op Amazon verkoopaccounts gelegd. Sustainability is een onderwerp bij e-brands dat belangrijk wordt gevonden en daarom ook extra wordt gepromoot. Hierbij zoeken zij naar ondernemingen met een omzet tussen de $500.000 en $6.000.000. Hierbij wordt er ook naar de reviews gekeken, met oog voor de consument en goede interactie daarmee.

Nu we het zoekprofiel in grote lijnen voor ons hebben, is het de vraag hoe het proces in zijn gang gaat. Dit proces is eigenlijk best vanzelfsprekend:

  • Stap 1: er wordt tussen twee ondernemingen contact gelegd. Hierbij worden er tussen de partijen informatie gedeeld en binnen 3 dagen een beslissing genomen.
  • Stap 2: LOI en due diligence: zodra partijen het eens zijn over de verkoopprijs, de voorwaarden etc., wordt er een LOI (Letter of intent) en due diligence uitgevoerd. De LOI houdt in dat beiden partijen een document tekenen waarin zij verklaren over te willen gaan naar verkoop. De due diligence maakt het voor e-brands mogelijk om extensieve financiële analyses uit te voeren. Dit is het laatste obstakel voordat over wordt gegaan op stap 3
  • Stap 3: betaling en integratiemodel: zodra we de deal hebben gesloten, zorgt het integratiemodel van e-brands ervoor dat het proces van overdracht van accounts, listings en activa soepel verloopt.

 

OvernameAdvies

e-brands is zich sinds 2021 op snelle wijze aan het ontwikkelen en maakt grotere omzetten. Overweeg jij verkoop? Of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760-1999

 

 

 

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake