Je bakkerij kan je zelf verkopen, met een beetje hulp

Na met veel passie, hard werken en plezier je bakkerij te hebben gerund is de tijd gekomen om een volgende stap te zetten. Het is tijd om met pensioen te gaan. Of misschien is het tijd om wat anders te gaan doen, een ander passie, een ander bedrijf. Wat de reden ook is, je hebt het besluit genomen dat je jouw bedrijf wilt verkopen. Welke stappen moet je nu nemen?

Waarom je bakkerij verkopen

Of je jouw bakkerij nu verkoopt omdat je met pensioen gaat of om een andere reden, je gaat je bakkerij verkopen. Althans, dat ben je van plan. Een bakkerij kan goed verkocht worden, door een aantal eigenschappen die bakkerijen aantrekkelijk voor verkoop maken.

Bakkerijen hebben vaak een lokaal karakter, met een trouwe groep klandizie. Deze klanten komen al lang en vaak, en er valt goed te prognotiseren op de vaste inkomsten. Het kan zijn dat bestaande bakkerijen jouw bakkerij willen kopen om met dat filiaal het afzetgebied te vergroten, maar ook startende bakkers zijn geïnteresseerd in de overname van een bestaande bakkerij.

Je kan je bakkerij zelf verkopen

Het is heel goed mogelijk om je bakkerij helemaal zelf te verkopen. Sterker nog, de verkoop van je bakkerij wil je misschien ook niet volledig uit handen geven. Jij kent jouw bakkerij immers het best. Overnameadvies.nl helpt eigenaren van bakkerijen die hun bakkerszaak zelf willen verkopen. Heel veel onderdelen van het verkoopproces kun je het best zelf regelen.

En dat je het zelf gaat doen betekent natuurlijk niet dat je er alleen voor staat. Overnameadvies.nl ondersteunt je gedurende het hele proces door het gebruik van een aantal apps die je bij de verschillende verkoopfases helpen. Onze apps kunnen gebruikt worden voor de verkoop van alle soorten bakkerijen en aanverwante bedrijven zoals onder meer: banketbakkers, patisserieën, chocolaterieën en ijsbedrijven. Tevens traiteurs en cateraars.

Als je jouw bakkerij wilt verkopen vind je genoeg adviseurs. Adviesbureaus voor bedrijfsverkoop zijn vaak wel gericht op grote bedrijven. Logisch, want voor hen is de verkoop van een groot bedrijf financieel nu eenmaal het aantrekkelijkst.

De kans is groot dat zo’n adviesbureau voor de verkoop van jouw bakkerij helemaal niet nodig is. Althans niet van A t/m Z. Overnameadvies.nl heeft voor elke fase tijdens het verkoopproces van jouw bakkerij de benodigde kennis en tools die je helpen om zo goed mogelijk tot een verkoop te komen. En als je er niet uitkomt, denk bijv. aan complexe juridische of fiscale struikelpunten, dan zijn we natuurlijk altijd bereikbaar voor advies, tijdens het gehele proces. Zelf het stuur in handen houden, wij ondersteunen je waar jij het nodig vindt.

Bereid de verkoop van jouw bakkerij voor

Je kunt je bakkerij beter niet van vandaag op morgen verkopen. Hier neem je een langere periode voor, tot wel 3 jaar, om je optimaal voor te bereiden. In die periode komt je bakkerij steeds meer los van jou als eigenaar, zodat die straks door kan gaan naar een nieuwe koper. Ook de resultaten moeten in deze periode optimaal worden.

Er wordt een begin gemaakt aan het verkoopmemorandum. Die kun je zien als een soort verkoopbrochure voor jouw bakkerij. Daarin wordt jouw bakkerij aantrekkelijk neergezet voor een eventuele koper, dus het is belangrijk hier goed de tijd voor te nemen.

Waarde bepalen
Een van de meest lastige onderdelen van een verkoop is zelf objectief de waarde bepalen van je bakkerij. Om tot een realistische vraagprijs te komen die jouzelf niet tekort doet maar ook niet potentiële kopers afschrikt is het wellicht verstandig om een second opinion aan te vragen.

Maar wat is nu belangrijk voor de waardebepaling van specifiek bakkerijen? Welke factoren zijn er o.a. in het spel? Je kunt rekening houden met het volgende.

  • Location, location, location. Een cliché uit de vastgoedwereld, en ook wellicht een open deur, maar zeker voor bakkerijen is de locatie enorm belangrijk. Kopers zien idealiter dat de bakkerij zich bevindt in een drukbezochte winkelstraat waar ook andere specialisten aanwezig zijn v.w.b. levenswaren denk aan een groentezaak en een slager. Indien niet in winkelstraat of centrum, is de plaats toeristisch te noemen of zijn er ander soort trekpleisters nabij?
  • Grootte plaats. Een bakkerij in een gehucht zal doorgaans voor minder van de hand gedaan worden dan een bakkerij in Rotterdam bijvoorbeeld. 
  • Inventaris. Is deze goed onderhouden? Indien van toepassing hoe is de staat van de afmeetmachines, kneedmachines, opbolmachines, puntjesmachine, langsteekmachine? En vergeet niet de winkeltoonbank, werkbank, kneder, ovens.
  • Lunchroom en/of tearoom. Is er ook een lunchroom gedeelte aanwezig? Blijven mensen hangen en bestellen ze ook andere zaken zoals drinken?
  • Producten aanbod. Biedt men ook andere producten aan dan het oude vertrouwde brood? Zoals vers belegde broodjes bijvoorbeeld. Of vlaaien. Of speelt het aanbod in op huidige consumptietrends zoals bijv. vegan vriendelijke waren, biologische waren of gezondheid trends zoals laag in koolhydraten brood, minder suiker, zout of vet?
  • Zijn er relaties met derdenkanalen. Denk aan leverancier zijn voor supermarkt, restaurant of andere horeca in de omgeving.
  • Draait de bakkerszaak ook zonder jouw inbreng als ondernemer? Idealiter zijn de werknemers meer dan voldoende ingewerkt. Bakkerijen die onafhankelijk zijn gemaakt van de oprichter, die gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes over toonbank.


Door rekening te houden met deze en andere factoren v.w.b. het vaststellen van de waarde van jouw bakkerij laat je je het kaas niet van het brood eten.

Weten hoeveel je bedrijf waard is?   

Bereken waarde

 

Zet je bakkerij te koop

Wanneer het verkoopmemorandum klaar is en je toe bent aan de verkoop van je bakkerij is het tijd om het aan de buitenwereld te laten weten. Dat gebeurt op diverse gespecialiseerde platforms, naar jouw keuze. Je beheert de advertenties op die platforms via één overnameadvies.nl account, dat is wel zo handig.

De advertenties zijn anoniem, totdat er een geheimhoudingsverklaring is getekend door de potentiële koper. Zo weet je zeker dat alleen echt geïnteresseerde kopers de informatie uit het verkoopmemorandum van je bakkerij te lezen krijgen.

Jouw bakkerij in de spotlight

Nu jouw bakkerij onder de aandacht wordt gebracht op diverse gespecialiseerde platforms ontstaan de eerste contacten met geïnteresseerde partijen. Maar zelf heb je misschien ook nog een lijst aan mogelijke kopers voor jouw bakkerij in gedachten.

In één van de apps van Overnameadvies.nl kun je aangeven wie de potentiële kopers zijn, waarna wij ze telefonisch benaderen. Je blijft anoniem tot er een geheimhoudingsverklaring door de potentiële koper is getekend.

Onderhandelen over de verkoop

Nadat je de eerste biedingen hebt ontvangen en er een aantal gesprekken hebben plaatsgevonden, volgt er vaak een onderhandelingsfase. In deze periode proberen jij en de potentiële koper tot een verkoopprijs voor de overname van je bakkerij te komen die voor beiden acceptabel is. Ook wordt er een intentieverklaring getekend, waarna het boekenonderzoek door de koper kan beginnen.

Je bakkerij overdragen

Als het moment dan is gekomen dat je bij een goed bod besluit over te gaan tot verkoop van je bakkerij, dan volgt een bijzonder moment. Na een lange periode waarin de bakkerij van jou was, draag je de bakkerij nu over aan de koper.

OvernameAdvies: met onze apps, tools en kennis komt een bevredigende verkoop voor de bakker

Het verkopen van je bakkerij is niet niks. Overnameadvies.nl staat gedurende het hele proces voor je klaar: met onze apps, onze chatbot of gewoon door direct contact met onze adviseurs.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake