Dwarfs: In korte tijd grote successen
Thrasio is een van de aggregators die op internationaal gebied ontzettend veel faam en succes heeft weten te verkrijgen. Dwarfs is een van de Nederlandse ondernemingen die zich op de korte termijn zich in de markt probeert binnen te dringen. Dit lukt met succes! In dit artikel beschrijven wij Dwarfs en hun businessmodel.
Het begin van Dwarfs
Dwarfs is een gloednieuwe onderneming die in 2021 is opgericht. Laat je echter niet verrassen: het heeft binnen korte tijd ruim 30 miljoen euro weten te verzamelen om te investeren en te groeien. Demian Beenakker, Bas Urlings en Michiel van der Meer zijn de oprichters van het bedrijf, met het doel om zo snel mogelijk online webshops met potentie te kunnen signaleren en op te schalen. Binnen een jaar is er een groei gemaakt van 7.5 miljoen euro startkapitaal naar 30+ miljoen euro. Een veelbelovend perspectief voor wat er nog gaat gebeuren de aankomende periode.
Bol.com verkoopaccounts en de Amazon accounts
Dwarfs heeft een strategie die veel overeenkomsten vertoont met Thrasio. Bol.com verkoopaccounts en Amazon accounts zijn hierin essentieel. Het gaat hierbij om verkoopaccounts van derden die ondernemers gebruiken om respectievelijk hun eigen product op de markt te brengen en te verkopen aan consumenten. Het voordeel van Bol.com en Amazon FBA Business accounts is dat deze over volledig eigen logistieke kennis beschikken die het voor de ondernemers op de website makkelijk maakt om het product te verkopen. De kennis van deze grote websites die zij op een makkelijke wijze over kunnen brengen voor relatief lage kosten maakt dit voor beide partijen een win-win situatie.
Zoals gezegd zijn er overeenkomsten tussen Thrasio en Dwarfs, het zijn immers beiden aggregators. Ook in dit geval is het namelijk zo dat Dwarfs hier haar voordeel mee weet te behalen. Doordat bol.com en Amazon ervoor zorgen dat de distributiekanalen en logistieke informatie in orde zijn, kan Dwarfs op zeer efficiënte wijze een inschatting maken van de voorraad en de kosten die daarbij horen. De bol.com en Amazon opslagplaatsen zijn immers bekend terrein voor ondernemingen zoals Dwarfs. Dit vergroot de kansen om een goede inschatting te maken van een verkoopaccount, omdat het hierbij een vast tarief is dat goed is in te schatten.
De strategie van Dwarfs: hoge potentie scouten en opschalen
Dwarfs is dus veelal bezig met Bol.com verkoopaccounts en Amazon accounts. Hierbij is het een doel om ervoor te zorgen dat zij precies op het juiste moment in weten te springen en ondernemers kunnen overtuigen om het bedrijf te verkopen. Hiermee creëer je een situatie waarbij beide partijen tevreden zijn. De oorspronkelijke eigenaar van het verkoopaccount zal namelijk genoegen kunnen nemen met een verkoopbedrag dat acceptabel is. Tegelijkertijd zal Dwarfs de potentie in het verkoopaccount (en daarmee het product) zien. Het uiteindelijke doel daarmee is dat zij het product kunnen opschalen en op de lange termijn veel winsten mee kunnen boeken.
Nu we weten wat het doel is, is het wel belangrijk om te weten wat het zoekprofiel is van Dwarfs. Met het zoekprofiel bedoelen wij waar Dwarfs naar kijkt om potentiële overnames in werking te zetten, wat vinden zij belangrijk? Welke range van omzet is voor hun goed? Allereerst kijkt Dwarfs naar een jaarlijkse omzet tussen de €500.000 en €10.000.000. Dit is een range waarvan zij vinden dat de ondernemingen die zij als overnamekandidaat zien niet te klein zijn, waardoor de onzekerheden groter zijn en er te veel moet gebeuren om écht te groeien. Ook is het niet te groot, waardoor de groeimogelijkheden zeer beperkt kunnen zijn.
Daarnaast kijkt Dwarfs naar het type product. Allereerst zijn zij niet op zoek naar kleding. Dit is een product dat vaak veel klantenservice nodig heeft en daardoor kosten met zich meebrengt. Ook de typische ‘dropshipping’ producten vallen niet binnen het zoekprofiel. Het gaat vooral om white label producten en dus eigen merken. Dit is uniek, origineel en kan voor een verandering in de markt zorgen als het op efficiënte wijze wordt opgeschaald.
Als een onderneming binnen het zoekprofiel valt, wordt er contact opgezocht. De volgende stap die daarop volgt is het onderhandelen en hopelijk overeenkomen van een verkoopprijs met de eigenaar van de onderneming. Zodra die er is kan er een due diligence onderzoek worden uitgevoerd en kan daarmee de laatste grote check uitgevoerd worden. Na de allerlaatste onderzoeken wordt de overdracht voltooid en is Dwarfs de nieuwe eigenaar van het verkoopaccount. Dit geeft ze de volledige controle en mogelijkheid om op te schalen en de beoogde winsten en doelen te bereiken.
OvernameAdvies
Dwarfs maakt veel lawaai binnen de Benelux. Het doel is om de markt zo snel mogelijk op te schudden en de potentie die bestaat binnen de Benelux zo snel mogelijk te benutten. Dit is geen makkelijke opgave, omdat er meerdere concurrenten op de markt bestaan die hetzelfde doel hebben. Dwarfs heeft echter een goed begin gemaakt, met een mooi concept en een goed resultaat tot nu toe.
Overweeg jij verkoop? of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999