Berlin Brands Group, gefocust op de wereldwijde markt
Berlin Brands Group, een pakkende naam. Dat is echter niet het enige waar zij bekend om staan: binnen zeer korte tijd hebben zij honderden miljoenen weten te verzamelen vanuit investeerders, resulterend in een succesvolle buy-and-build strategie op de Duitse markt. In dit artikel wordt uiteengezet op welke wijze Berlin Brand Group is opgebouwd en met een efficiënte strategie geluid maakt in de wereld der aggregators.
Het begin van Berlin Brands Group
Berlin Brands Group is een e-commerce bedrijf dat zich in 2005 is opgericht door Peter Chaljawski. Hierbij is het doel geweest om merken te ontwikkelen en via verschillende kanalen producten wereldwijd te verkopen met succes. Het was echter pas vanaf 2016 dat de Duitse onderneming zich in de niche van aggregators is gaan focussen. Het doel hierbij is om als multibrand bedrijf een verscheidenheid van verschillende merken onder één en dezelfde naam te brengen. Deze producten worden vervolgens op de markt gebracht. Met het dynamische team van Henrik Haenecke als de managing director en CFO, Robert Hein als de CIO en Peter Chaljawski als oprichter en CEO hebben de mannen als doel om een grote positie in de markt te nemen. Hierbij hebben zij in 2021 €240.000.000 weten te verzamelen bij verschillende investeerders, resulterend in een ontzettend groot kas en investeringsmogelijkheden.
De rol van Amazon FBA Businesses bij Berlin Brands Group
Berlin Brands Group focust zich zoals meer aggregators op Amazon FBA Businesses. Hierbij gaat het om ondernemers die een verkoopaccount hebben op Amazon met een eigen label of eigen merk. De reden dat veel ondernemers ervoor kiezen om op Amazon te verkopen is vanwege het feit dat Amazon allereerst populair is onder consumenten, veel kennis hebben van distributiekanalen en logistieke oplossingen en daarbij ondernemers voor een goede prijs kunnen helpen.
Het Amazon FBA business programma heeft zo zijn voordelen. Berlin Brands Group gebruikt dit op efficiënte en op een slimme manier. Verkopers kunnen op de website de distributie laten uitvoeren door Amazon. Dit zorgt ervoor dat verkopers de risico’s minimaliseren en consistent de distributie laten uitvoeren. Met een garantie op kwalitatieve bezorgingen en opslagmogelijkheden, voor een redelijke prijs, weten beide partijen hun voordelen te behalen.
Het Amazon FBA business programma maakt het voor Berlin Brands Group aantrekkelijker om ondernemingen over te nemen. Ze kunnen precies voorspellen wat de kosten zijn als het gaat om opslagplaatsen en distributie van producten. Dit bespaart Berlin Brands Group veel kosten en geeft ze een duidelijke structuur in de strategie. Het zorgt voor zeer nauwkeurige analysemogelijkheden, vanwege een goed geregelde logistiek. De scoutingsmogelijkheden zijn hiermee vergroot, met een potentie tot groter succes dan als dit niet zo was geweest.
De strategie van Berlin Brands Group
Berlin Brands Group heeft met het vermogen dat zij hebben aangetrokken, in combinatie met de analysemogelijkheden de mogelijkheid om verkoopaccounts te benaderen en dit op de lange termijn om te zetten in een winstgevende business. Hiermee proberen zij uiteindelijk zowel de verkopende partij, als henzelf gelukkig te maken. De oorspronkelijke verkoper wordt namelijk na overeenkomst betaald zodat Berlin Brands Group het bedrijf kan overnemen.
De vraag is echter wat de strategie precies is voor Berlin Brands Group. Zoals de andere aggregators dat doen, proberen zij bedrijven met potentie over te nemen en op lange termijn op te schalen en winstgevender te maken. Hierbij hebben zij tot dusver 14 eigen merken na overname opgeschaald en succesvol gemaakt. Zij verkopen daarbij momenteel 3700 producten via de 14 eigen merken die zij onderhouden en ontwikkelen. Met meer dan 900 personeelsleden en logistieke opslagplaatsen over de hele wereld heen weten zij een groot consumentenbereik te behalen, met als resultaat meer kansen in verschillende markten over de hele wereld.
Het proces om Amazon verkoopaccounts te bereiken, is zeer snel indien alle partijen het er over eens zijn. Zo stelt Berlin Brands Group dat als de ondernemer er over uit is en besluit te verkopen, er 3 fases zijn:
- Fase 1 (5-12 dagen): binnen 5 tot 12 dagen wordt er contact opgezocht en komt er een eerste bod
- Fase 2 (5-14 dagen): er komt hier een due diligence onderzoek van Berlin Brands Group met een officiële overeenkomst op tafel
- Fase 3 (5-14 dagen): Het contract wordt officieel ondertekend
OvernameAdvies
Berlin Brands Group is op meerdere markten op succesvolle wijze merken aan het ontwikkelen, en weet via Amazon en de eigen website te profiteren van de kansen die op de markt liggen. Overweeg jij verkoop? Of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760-1999.